Dacia Spring

Dacia doet het weer. Met een basisprijs van 16.990 euro voor de nieuwe Dacia Spring breekt het budgetmerk alle records en rijdt de allergoedkoopste elektrische auto van het moment in de showroom.

Stadsmus

Uiteraard zijn er voor die prijs een rits beperkingen, maar voor wie op zoek is naar een no-nonsense auto met vier zitplaatsen voor korte verplaatsingen, lijkt dit een voortreffelijk stel wielen. De Dacia Spring komt vooral tot zijn recht in een stedelijke omgeving. Hij meet slechts 3,73 meter en heeft een beperkte draaicirkel. Door zijn grote bodemvrijheid rijdt hij zonder schrapen over drempels, maar de ophanging zelf voelt hard aan. Die strakke afstelling voorkomt het overhellen van het vrij hoge koetswerk.

Dacia breekt alle records en rijdt de allergoedkoopste elektrische auto van het moment in de showroom.

Beperkte prestaties maar toch pittig

Ondanks zijn beperkt vermogen van 45 pk voelt de Dacia Spring bijzonder pittig aan tot ongeveer 70 km/u. Rijden was nog nooit zo gemakkelijk. Met de draaiknop selecteer je de ‘D’ van Drive en verder hoef je niet te schakelen. De aandrijflijn maakt weinig geluid. Eens goed op snelheid overheersen de rolgeluiden. De Spring is niet gemaakt om onverhoeds mee op vakantie te vertrekken. Zijn topsnelheid is beperkt tot 125 km/u, maar 110 km/u lijkt ons een realistischer maximum. Tijdens onze test verbruikten we 10,2 kW/h per 100 kilometer, wat een totale actieradius van net iets meer dan 200 kilometer moet toelaten. De Dacia Spring is dus duidelijk bedoeld voor korte afstanden. Met een snellader laad je de batterij voor 80% op in één uur. Aan een huishoudelijk contact duurt het in het slechtste geval 14 uur om 100% te laden.

Best goed uitgerust

De banden van de Dacia Spring zijn naar de huidige normen bijzonder smal. In combinatie met de koetswerkhoogte is dat geen formule die de stabiliteit bevordert. Ook het comfort heeft zijn beperkingen en dat komt niet enkel door de harde vering, maar ook door de vormgeving van de voorstoelen met beperkte instelmogelijkheden en de vlakke achterbank. De koffer heeft het formaat van een stadswagen en is daarmee ruim genoeg voor boodschappen. De achterbank kun je neerklappen, maar slechts in één deel. Elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels zijn standaard. Dat geldt ook voor een manuele airco.

  • Dacia Spring
TESTWAGEN
elektrisch 33 kW/45 pk
TESTVERBRUIK
10,2 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km (WLTP)
BUDGET
  • vanafprijs: € 16.990 – basisprijs testmodel: € 16.990
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Prijs
  • Fiscaal interessant
  • Compacte buitenafmetingen
  • Korte draaicirkel
  • Grote bodemvrijheid
  • Pittig in druk verkeer
  • Stille aandrijflijn
  • Rijgemak
MIN
  • Harde vering
  • Lichte en gevoelloze stuurinrichting
  • Minder geschikt voor op de snelweg
  • Beperkt zitcomfort
  • Afwerking en aankleding
Vorig artikelAvignon, een zonovergoten citytrip
Volgend artikel8 tips om optimaal van de Haute-Provence te genieten