De Duster stuwde de verkoopcijfers van Dacia naar ongekende hoogtes. Er werd dus niet te veel gemorreld aan het concept. We voelden de nieuwe generatie aan de tand tijdens een testrit.

Iets meer macho

Aan het basisrecept van de populaire Dacia Duster werd niet geraakt. Hij werd vooral breder – dat merk je aan de lichtunits en het radiatorrooster – en de motorkap kreeg extra profiel, maar toch herken je hem meteen. Dankzij de hogere gordellijn op de flanken oogt deze compacte SUV nu ook iets meer macho. De buitenafmetingen blijven nagenoeg onveranderd.

Dacia maakt een belangrijke inhaalbeweging wat betreft de afwerking.

Stap voorwaarts

Dat geldt ook voor de interieurruimte, maar Dacia maakt wel een belangrijke inhaalbeweging wat betreft de afwerking. Toegegeven, de materialen zijn nog niet vergelijkbaar met die van duurdere modellen, maar de pasvorm en vooral de ergonomie is veel beter. Afhankelijk van de versie kun je voortaan ook het stuur in de hoogte en diepte verstellen. De ontwerpers van de Dacia Duster hebben ook aandacht besteed aan de geluidsisolatie, wat vooral het rijcomfort ten goede komt. Verder biedt Dacia – optioneel weliswaar – een interessante uitrusting, zoals een camera die de zone rondom de wagen op het infotainmentscherm projecteert, wat erg handig is bij het manoeuvreren in enge parkings. Het rechttoe rechtaan infotainmentsysteem helpt je zonder omhaal om te navigeren, te bellen en muziek te beluisteren.

Motoren

Onder de motorkap blijft alles bij het oude. De basisversie – die je nog steeds voor minder dan 12.000 euro koopt – is de 1.6 benzinemotor met 115 pk. Er is ook een 1.2 turbomotor die 125 pk levert. Dieselrijders worden bediend met de 1.5 DCi, goed voor 90 of 110 pk. Wij reden met de 1.2 TCe, die de Duster vlotte prestaties bezorgt aan een gemiddelde dorst van zo’n zeven liter. Het onderstel van de Dacia Duster is erg mals afgesteld, wat uitstekend nieuws is voor het comfort, maar verwacht geen al te dynamische prestaties, want het koetswerk helt gemakkelijk over in de bochten. Tot slot krijgt de bestuurder ook wat extra rijplezier dankzij de nauwkeurigere elektrisch bekrachtigde stuurinrichting.

  • Dacia Duster
TESTWAGEN
1.2 viercilinder turbomotor (benzine), 125 pk
TESTVERBRUIK
7 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
138 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.6 SCe): € 11.990, basisprijs testmodel (1.2 TCe): € 16.100
  • BIV: € 431,2
  • verkeersbelasting: € 170,93
PLUS
  • blijft betaalbaar
  • scherpere besturing
  • extra comfort en betere uitrusting
MIN
  • nieuwste (Renault-)motoren niet leverbaar
  • niet de meest dynamische SUV
  • uitrusting pas interessant vanaf tweede afwerkingsniveau
Vorig artikelAir Belgium vliegt naar Hongkong
Volgend artikelWaarom is diesel plots niet meer groen?