Dacia Sandero

Met de nieuwe Sandero blijft Dacia trouw aan zijn credo om een bruikbare auto voor een billijke prijs aan te bieden. Maar hoe rijdt hij? Tijd voor een test!

Meer bijdetijds

Hij heeft het formaat van de duurdere Clio en kost in zijn basisversie niet eens zoveel als de kleinere Twingo. Dacia drukt de prijs door onder meer beproefde Renault-onderdelen te gebruiken, maar ook daar zit evolutie in. Het onderstel bijvoorbeeld is verre van een afdankertje maar is verwant met dat van de Renault Clio. Ook de driecilindermotoren en de beschikbare veiligheidsvoorzieningen zijn helemaal bijdetijds. Dat betekent nog niet dat alles zomaar standaard is. Naar ons gevoel kun je de basisversies (Access en Essential) maar beter laten voor wat ze zijn en meteen kiezen voor de Comfort, het derde uitrustingsniveau. Dan heb je tenminste een airco, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels en een audio-installatie die naam waardig. Ook de goedkoop aanvoelende aankleding valt minder op door chromen accenten en een aanraakscherm.

Dacia drukt de prijs door onder meer beproefde Renault-onderdelen te gebruiken, maar ook daar zit evolutie in.

Kies de hogere motorisatie

Dacia voorziet enkel driecilinder benzinemotoren van telkens 1,0 liter. De basismotor met zijn 67 pk moet het doen met vijf versnellingen en zonder turbo, met ondermaatse prestaties als gevolg. De 90 pk-versie met turbo heeft een homogener karakter en maakt dat de Dacia Sandero even goed stedelijk verkeer als de snelweg aankan. Bovendien beschik je over een manuele zesbak, wat het geluidscomfort en het verbruik ten goede komt. Ons gemiddelde kwam uit bij 6,2 l/100 km.

Verbeterd rijgevoel

Met zijn grote bodemvrijheid heeft de Dacia Sandero geen schrik van kuilen en drempels. Voor wie nog eens 4,1 centimeter extra wil, is er de Stepway of Stepway Plus, die beiden met SUV-achtige addenda zijn aangekleed. De Sandero rijdt iets strakker dan in het verleden, waardoor hij preciezer aanvoelt en in extreme situaties niet meteen de neiging lijkt te hebben om vooraan weg te schuiven. Kortom, de Dacia Sandero is in gunstige zin geëvolueerd zonder dat de prijs de hoogte in geschoten is.

  • Dacia Sandero
TESTWAGEN
1.0 driecilinder benzine/turbo, 67 kW/91 pk
TESTVERBRUIK
6,2 l/100 km
CO₂-EMISSIE
119 g/km (WLTP)
BUDGET
  • basisprijs (1.0 driecilinder benzine, 49 kW/67 pk): € 8.990 – prijs testmodel: € 12.690
  • BIV: € 108,89
  • verkeersbelasting: € 115,37
PLUS
  • Prijs
  • Verhouding buitenafmetingen/binnenruimte
  • Verbeterd geluidscomfort
  • Verbeterde veiligheidsuitrusting
  • Verbeterd rij- en stuurgedrag
  • Robuuste vering
  • Goed in de stad en op de snelweg
  • CVT beschikbaar
MIN
  • Prestaties basismotor
  • Materiaalkeuze interieur
  • Beperkte uitrusting basisversies
  • Bediening audio basisversie

 

Ook getest

Dacia Duster