BMW X1Foto's: Fabian Kirchbauer

De BMW X1 is helemaal hertekend. Wat minder gewaagd dan z’n grotere en elektrische broers. Dit is dan ook een volumemodel dat vooral moet verkopen en dan zijn grote esthetische risico’s uit den boze.  

Gegroeid

Naast een opvallend uiterlijk biedt de nieuwe BMW X1 nog meer ruimte en standaarduitrustingen. Zo is cruise control met remfunctie standaard, alsook een waarschuwingssysteem voor frontale botsingen dat nu ook tegenliggers bij het links afslaan en voetgangers en fietsers bij het rechts afslaan detecteert. De BMW X1 groeide in alle richtingen, waardoor de individuele zetels van de achterbank nog beter zitten dan voordien en de koffer met 540 liter groter is dan voordien. Binnenin herkennen we meteen het interieurdesign van de BMW iX. Dankzij intuïtieve touch- en spraakbediening is het aantal fysieke bedieningsknoppen opmerkelijk verminderd. De opbergruimte onder de ‘zwevende’ armsteun is nu open. De verticale inductielader waarin je smartphone door een klem wordt vastgehouden, vinden we moeilijk te bedienen.

Deze compacte SUV biedt in alle opzichten de betere BMW-rijbeleving: nog reactiever en een fantastische wegligging.

Sportief en wendbaar

We genieten in deze BMW X1 van de verhoogde zitpositie, de goede zichtbaarheid rondomrond en de comfortabele sportzetels. Het lederen M-sportstuur is evenwel zo dik dat we het nauwelijks kunnen omklemmen en er na anderhalf uur rijden krampachtige handjes van krijgen. Wel biedt deze compacte SUV in alle opzichten de betere BMW-rijbeleving: nog reactiever en een fantastische wegligging die zelfs mindere puntjes van de vorige generatie doet vergeten. Daar zorgen de lange wielbasis en bredere spoorbreedte voor. Het goed uitgebalanceerde onderstel en enkele andere verbeteringen zorgen voor een perfect evenwicht tussen sportief en wendbaar rijgedrag en comfort op lange afstanden.

Boost

Onze BMW X1 was uitgerust met de xDrive23i-viercilinder met 218 pk en tweede generatie 48V mild hybridetechnologie, gekoppeld aan een feilloos werkende zeventrapsautomaat. Verder is deze compacte allrounder opmerkelijk stiller dan zijn voorganger, behalve wanneer we de Boost-functie activeren (een primeur) en de wagen hoger in de toeren gaat om vervolgens tien seconden lang te boosten alsof je de sportmodus zou selecteren. Bijzonder handig als je snel moet reageren!

  • BMW X1
TESTWAGEN
BMW X1 xDrive23i, 160 kW/218 pk
TESTVERBRUIK
6,1 l/100 km
CO₂-EMISSIE
149 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 37.900 (BMW X1 sDrive18i) – basisprijs testmodel: € 47.900
  • BIV: € 382,74
  • verkeersbelasting: € 408,75
PLUS
  • Nog betere BMW-rijbeleving
  • Fantastische baanligging
  • Veel meer standaard veiligheidssystemen
MIN
  • Te dik stuur
  • Open i.p.v. gesloten opbergruimte onder de middensteun
  • Moeilijk te bedienen inductielader

Ook getest

BMW 1BMW 3BMW 3 TouringBMW 5BMW X2BMW X3

Leestip

Wist je dat de eerste auto met het BMW-logo eigenlijk een omgebouwde Austin was? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van BMW.

Previous articleBouillon op en top beleven
Next articleDit zijn de beste skigebieden voor beginners