Volkswagen Touareg

Toen de eerste Volkswagen Touareg in 2002 verscheen, waren SUV’s eerder schaars. Nu is het aantal concurrenten nauwelijks te overzien. Of Volkswagens nieuwste topmodel zijn mannetje kan staan? Wij namen het op de proef!

Volkswagen Touareg bulkt van technologie

Om van zijn nieuwe Touareg een kampioen te maken, heeft Volkswagen alles uit de kast gehaald. Hij is breder en langer dan ooit tevoren. Kijk eens hoe imposant dat brede, chromen front eruitziet. En dan hebben we het nog niet over de technologie van de Volkswagen Touareg gehad. Die zit verzameld in de ‘Innovision Cockpit’, een volledig digitaal dashboard dat bestaat uit twee digitale schermen die op elkaar aansluiten en eenvoudig te bedienen is. Onze testauto was voorzien van ‘Night Vision’, waarmee hij voetgangers en fietsers opspoort, zelfs in het donker en bij mist, en ook meteen hen verwittigt met een lichtsignaal. Zijn slimme verlichting past de lichtbundel dan weer aan in de breedte, verte en sterkte naargelang van de rijomstandigheden.

Kijk eens hoe imposant dat brede, chromen front eruitziet. En dan hebben we het nog niet over de technologie gehad.

Een wendbare dikzak

De Touareg is per definitie een vierwielaandrijver met een automatische achttrapstransmissie en een V6-turbodiesel met 231 of 286 pk. Dat vermogen is best welkom want de Volkswagen Touareg is geen lichtgewicht. Met de optionele luchtvering en vierwielsturing ontpopt hij zich tot een toonbeeld van comfort, stabiliteit en zelfs wendbaarheid. Zijn weggedrag wordt nog eens gunstig beïnvloed door de optionele actieve stabilisatorstang, die voorkomt dat het koetswerk in de bochten te sterk zou overhellen.

Conclusie?

Erg praktisch zijn de vijf volwaardige zitplaatsen. De achterbank kun je naast neerklappen eveneens traploos verschuiven. Daarmee heeft de koffer een volume van minstens 697 liter. De Volkswagen Touareg mag dan een schitterende auto zijn, de prijs is torenhoog en de opties zijn talrijk en duur. Ook fiscaal betaal je veel. Een lichtpuntje: het testverbruik van 7,2 l/100 km is een meevaller voor een gigant als deze.

  • Volkswagen Touareg
TESTWAGEN
3.0 zescilinder (turbodiesel), 286 pk
TESTVERBRUIK
7,2 l/100 km
CO₂-EMISSIE
173 g/km
BUDGET
  • vanafprijs 3.0 diesel (231 pk): € 61.400 – basisprijs testmodel 3.0 diesel met automaat (zonder opties): € 66.000
  • BIV: € 1966,39
  • verkeersbelasting: € 1072,39
PLUS
  • veel binnenruimte
  • groot koffervolume
  • goede afwerking
  • comfort en rijgedrag
  • gemakkelijke bediening digitaal dashboard
  • beschikbare technologie
  • actieve verlichting
  • aanvaardbaar verbruik
MIN
  • hoge prijs
  • dure opties
  • fiscale lasten
  • gigantische afmetingen

Ook getest

VW Tiguan, VW T-Roc, VW T-Cross

Leestip

Ben je een echte liefhebber van Volkswagen? Dan is een bezoek aan Autostadt in Wolfsburg misschien iets voor jou! We geven je alvast een paar tips.

Vorig artikelWe fietsen vaker naar de winkel en het werk
Volgend artikelDe must-sees van Salzburg