Ford Fiesta Active

Ford had na de lancering van de Fiesta het idee om ook een versie op hoge poten uit te brengen. Is de Active een interessante aanvulling of niet? We deden een test.

Rijplezier gaat niet verloren

De Fiesta zoals die sinds vorig jaar in de showroom pronkt, staat bij ons hoog aangeschreven, zeker als het om het rijgedrag gaat. Deze compacte Ford heeft niet enkel een veilige wegligging, maar slaagt er bovendien wonderwel in om een stevige portie rijplezier te serveren, en dat allemaal voor een redelijke prijs. Nu voegt Ford een Active-uitvoering toe aan het aanbod. Eerlijk, we vreesden dat daarmee het zo gekoesterde rijplezier zou verloren gaan. De Ford Fiesta Active heeft immers een hogere ophanging om hem een avontuurlijker karakter te geven. Daardoor rijdt hij iets gemakkelijker zonder schade over drempels en op een onverharde weg. Die verhoogde ophanging maakt ook dat het zwaartepunt hoger komt te liggen. Gelukkig gaat dat keurig rijgedrag daarmee niet verloren – en dat was een opluchting –, want tegelijk is er een breder spoor en zijn er aangepaste veren en dempers. Kortom, de Ford Fiesta Active blijft een leuke auto om mee te rijden en is tegelijk trendy.

Het keurige rijgedrag van de Fiesta gaat gelukkig niet verloren door de verhoogde ophanging.

Beschikbare motoren

In tegenstelling tot de reguliere Fiesta’s is de Active enkel als vijfdeurs verkrijgbaar, en om zijn identiteit nog wat meer te onderstrepen, is ook het interieur anders aangekleed. Wij reden met de krachtigste onder de benzines, een 1.0-liter met een gewillige 140 pk, gekoppeld aan een vlot schakelende zesbak. De prestaties zijn zeker voldoende en het gemiddelde testverbruik van 6,8 l/100 km kunnen we gerust een meevaller noemen. Er zijn nog twee lichtere benzines met 85 en 100 pk. Veelrijders kunnen ook kiezen voor een 1.5-liter diesel met 85 of 120 pk.

  • Ford Fiesta Active
TESTWAGEN
1.0 driecilinder turbomotor (benzine), 140 pk
TESTVERBRUIK
6,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
119 g/km
BUDGET
  • basisprijs 1.0 benzine (85 pk): € 18.900, testmodel 1.0 benzine (zonder opties): € 21.850
  • BIV: € 218,5
  • verkeersbelasting: € 124,78
PLUS
  • Rijplezier
  • Absorberende vering
  • Vlot schakelen
  • Gewillige motor
  • Goed doseerbare pedalen
MIN
  • Duurder dan ‘gewone’ Fiesta
  • Geen echte SUV

Ook getest

Ford Focus, Ford Fiesta, Ford Ka+, Ford Mondeo

Leestip

Wist je dat Ford eerst in Antwerpen auto’s produceerde voordat ze naar Genk verhuisden? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Ford. Of geniet van de mooie Ford Consul Capri van Willy.

Vorig artikelOpnieuw meer Belgen geflitst in Frankrijk
Volgend artikelVAB-Gezinswagenverkiezing 2019: deelnemers categorie tot € 19.500