Dacia Duster

De tweede generatie is nog even herkenbaar als de eerste, en ook deze Dacia blijft trouw aan zijn scherpe prijs. Deze SUV is verkrijgbaar met zowel voor- als vierwielaandrijving, en treedt in deze verkiezing naar voren met een 1.2-liter benzine die drie cilinders telt en goed is voor een kranige 125 pk.

Ford Focus

De Focus van de vierde generatie staat pas sinds een paar maanden in de showroom en is daarmee de recentste auto in dit gezelschap. Opmerkelijk: het is de enige middenklasser in deze categorie. Dat kan in zijn voordeel spelen op het vlak van rijgedrag, comfort en binnenruimte. In deze categorie zal de vijfdeurs de kansen van Ford verdedigen.

Hyundai Kona

Hyundai Kona

Met de Kona presenteert Hyundai een opvallende compacte SUV met vier volwaardige zitplaatsen en een koffer van 361 liter. Zijn verhoogde ophanging, stevige bumperschilden en geaccentueerde wielkasten bezorgen hem een avontuurlijke uitstraling. De basisversie krijgt meteen een 120pk-sterke turbomotor tussen de wielen. Hoewel het vermogen aanzienlijk is, blijft de cilinderinhoud van deze benzine beperkt tot 1.0 liter verdeeld over drie cilinders.

Mazda2

Het instapmodel van Mazda is enkel verkrijgbaar als vijfdeurs met een weliswaar expressief design. De opmerkelijk pittige 1.5-benzinemotor maakt in combinatie met een vlotte versnellingsbak een goede indruk. De relatief lange wielbasis zorgt niet enkel voor een stabiel rijgedrag, maar heeft als praktisch voordeel ook voldoende beenruimte achterin. De koffer heeft een volume van 280 liter.

Skoda Fabia Combi

Skoda levert als enige constructeur een break in deze categorie. Het model voor 2018/2019 kreeg enkele subtiele cosmetische aanpassingen, een betere uitrusting en, het opvallendst van al, geen dieselmotoren meer. Allemaal benzines dus, maar met telkens een capaciteit van 1.0-liter. Wel is er keuze tussen varianten met of zonder turbo.

Suzuki Swift

De huidige Swift debuteerde in 2017 en is enkel verkrijgbaar als vijfdeurs. Hoewel deze deelnemers de compactste van zijn categorie is, belet niets dat hij met zijn 1.0-liter benzine met 112 pk bijzonder pittig aanvoelt en, mits wat omzichtigheid, ook heel zuinig kan zijn. Dat dankt hij niet alleen aan zijn motor, maar ook aan zijn beperkte gewicht van 840 kilo.

Vorig artikelGetest: Ford Fiesta Active
Volgend artikelVAB-Gezinswagenverkiezing 2019: deelnemers categorie tot € 30.500