Geflitst in Frankrijk

Heel wat Belgen werden afgelopen zomervakantie geflitst in Frankrijk. Maar liefst 119.788 landgenoten liepen in augustus tegen de lamp.

Belgen blijken maar niet te leren dat de Franse politie veel meer controleert op overdreven snelheid dan vroeger. Tijdens de hele zomer van 2017 werd al 65% meer Belgen geflitst in Frankrijk. In augustus 2018 (de laatste maand waarvan officiële cijfers beschikbaar zijn) kwam daar nog eens 36% extra bij. Alle waarschuwingen van VAB ten spijt lieten dus opnieuw meer Belgen zich verrassen. VAB vermoedt dat dat voor een groot stuk te wijten is aan de snelheidsverlaging op een groot deel van de Franse gewestwegen van 90 naar 80 km/u. Dat zorgt voor verwarring, want het gaat  enkel om wegen in twee richtingen zonder fysieke rijbaanscheiding, zoals vangrails. In Vlaanderen werd de snelheid op alle gewestwegen naar 70 km/u gebracht, wat voor meer duidelijkheid zorgt.

Grote kans om te worden geflitst in Frankrijk

Naar aanleiding van deze cijfers onderzocht VAB wat de kans is om geflitst te worden op de drie routes die Belgen het vaakst nemen. Daaruit blijkt dat de kans om te worden geflitst in Frankrijk dan ook zeer groot is, want:

  • 4 van de 10 meest actieve flitspalen bevinden zich op de meest populaire vakantieroutes.
  • De snelheid op verschillende gewestwegen werd verlaagd van 90 naar 80 km/u, waardoor er nog meer flitsboetes uitgeschreven werden (in juli in bepaalde departementen zelfs dubbel zoveel).
  • Elke 50 kilometer komen we een flitspaal tegen.
  • De helft van de flitspalen ligt in een zone met een snelheidsbeperking minder dan 130 km/u. Naast deze flitspalen is er op die routes ook nog trajectcontrole.
  • Er zijn ook nog andere controlemethodes in Frankrijk, zoals mobiele flitspalen en anonieme voertuigen die meerijden met het verkeer en de snelheid controleren.

Andere correctiemarge dan bij ons

Bij snelheidsboetes wordt een correctie uitgevoerd op de gemeten snelheid. Ben je door een vaste paal geflitst in Frankrijk, dan wordt je gemeten snelheid onder de 100 km/u verminderd met 5 km/u. Boven de 100 km/u wordt je gemeten snelheid verminderd met 5%. Werd je geflitst in Frankrijk door een mobiele flitser? Dan gelden de volgende marges: onder 100 km/u wordt je gemeten snelheid verminderd met 10 km/u, boven de 100 km/u met 10%. In België is de correctiemarge anders: 6 km/u voor snelheden onder de 100 km/u en 6% voor snelheden boven de 100 km/u.

Vorig artikelHet beste van Gran Canaria
Volgend artikelGetest: Ford Fiesta Active