Ford Capri

Na minder dan twee jaar nam Ford de auto al uit productie. Er werden maar 19.000 exemplaren gemaakt.

Niet sportief

“De Ford Consul Capri ziet er heel sportief uit, maar is het niet. Ford wilde op basis van de gewone Consul een coupé maken naar Amerikaans model. Ze vergaten echter om ook de motor aan te passen, waardoor die helemaal niet voldeed. De eerste exemplaren gaven na 30.000 kilometer al de geest. Wie echt een sportieve wagen wilde, kocht dus niet deze, maar een MG of iets dergelijks. Na minder dan twee jaar namen ze de auto al uit productie. Er werden er maar 19.000 van gemaakt.”

Jeugdsentiment

Als tiener zag ik in mijn geboortedorp vaak een sportcoupé rijden. Ik was erg geïntrigeerd, zonder te weten wat voor auto het was. Toen ik jaren later op zoek ging naar een oldtimer had ik vier voorwaarden: hij moest zeldzaam zijn, in goede staat, toch betaalbaar en er moesten voldoende wisselstukken bestaan. Ik kende iemand die oude wagens restaureerde en hij had me al een MG of Jaguar voorgesteld, maar dat vond ik niet uniek genoeg. Tot hij plots met deze auto op de proppen kwam. De cirkel was rond. Dit was de auto die ik als tiener in het dorp zag. Toen pas leerde ik dat het een Ford was. Ik was meteen verkocht. Die elegante lijn, de staartvinnetjes, prachtig! Zelfs de originele factuur zat er nog in. Een man uit Torhout had hem in 1962 gekocht voor 110.000 Belgische frank. Technisch was hij niet helemaal perfect, dus ik heb één voorwaarde overboord moeten gooien.” (lacht)

De auto werd in 1962 verkocht voor 110.000 Belgische frank.

Ford Capri

Als ik op een terras zit, parkeer ik hem ergens waar ik hem in het oog kan houden.

Voorzichtig

“Ondank het feit dat hij heel uniek is, zou het jammer zijn om hem in de garage te laten staan. Ik pas er echter wel mee op. Zo rijd ik meestal op zondag, omdat het verkeer anders te chaotisch is, alsof iedereen aan het koersen is. Als ik op een terras zit, dan parkeer ik hem ergens waar ik hem in het oog kan houden.”

De Ferrari’s en Lamborghini’s lopen ze zo voorbij. Mensen houdt sneller halt bij de Ford Consul Capri. 

Duim omhoog

“Overal waar we komen, gaan de duimpjes omhoog. Op meetings lopen mensen de Ferrari’s en Lamborghini’s zo voorbij en houden halt bij de mijne, omdat ze het niet kennen en er alles over willen weten. Ook mijn kleinzoon heeft grote interesse in opa’s Ford. Hij komt later dus in goede handen terecht.”

Tip

Meer weten over de geschiedenis van Ford? Klik dan hier.

Steekkaart eigenaar

Naam:

Willy Hoste
Woonplaats:
Waregem
Leeftijd:
66
Eerste wagen:
Ford Taunus 12M
Huidige wagen: 
Toyota Land Cruiser
Droomwagen: 
Morgan 4
Ford Capri
Vorig artikelWat is de Car-Pass en wanneer heb je die nodig?
Volgend artikelGetest: Toyota C-HR