Autotest Ford Fiesta

‘Zijn grootste verdienste is het uitstekende rijgedrag’

Als we onze autojournalist mogen geloven, dan rijdt de nieuwe Ford Fiesta hemels. Maar hij verklapt je ook de vele mogelijkheden van deze stadswagen!

Het interieur van de Ford Fiesta

Behalve de horizontale lichtblokken achteraan is de nieuwe Ford Fiesta meteen herkenbaar. Het iets bredere en vooral langere koetswerk vertolkt zich in meer interieurruimte, maar de koffer blijft met zijn volume van 292 liter eerder aan de krappe kant. De volledig hertekende boordplank heeft een voortreffelijke assemblagekwaliteit en de materiaalkeuze, die nog niet het niveau van een Volkswagen Polo heeft bereikt, is aanzienlijk verbeterd. Vanaf het tweede uitrustingsniveau is er een helder en snel reagerend aanraakscherm. SYNC3-technologie met Bluetooth en spraakherkenning is beschikbaar. Verder is Applink en Mirroring (Android/Apple Carplay) in het pakket inbegrepen. Zelfs op de basisversie is rijstrookbewaking standaard.

Zijn grootste verdienste is het uitstekende rijgedrag

Aangenaam rijden

Als grootste verdienste noteren we het uitstekende rijgedrag. De Ford Fiesta voelt niet alleen veilig aan, maar slaagt er ook in om een stevige portie rijplezier te serveren. De stuurbekrachtiging is goed gedoseerd en het sturen zelf verloopt precies en direct. Tijdens het versnellen zijn ondanks de voorwielaandrijving geen vervelende stuurreacties merkbaar en de ophanging voelt strak maar niet hard aan.

Kies uit zeven motoren

De vlotheid van de Ford Fiesta is ook te danken aan de precies schakelende zesbak en de goed doseerbare reminstallatie die in de versies vanaf 100 pk vier schijven telt. Je kunt hem krijgen als drie- en vijfdeurs en er staan vijf benzines en twee diesels op het programma. Naast de reguliere uitvoeringen zijn er de luxeversie Vignale en de sportief getinte ST-Line. In 2018 komen daar nog eens de supersportieve ST en de SUV-achtige Active bij.

  • Autotest Ford Fiesta
TESTMOTOR
1.0 viercilinder turbomotor, benzine, 140 pk
TESTVERBRUIK
6,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
102 g/km
BUDGET
  • basisprijs 1.1: € 15.050
  • prijs testmodel: € 21.250
  • BIV: € 97,08
  • verkeersbelasting: € 115,13
PLUS
  • keuzemogelijkheden
  • zitruimte
  • vlot en veilig rijgedrag
  • rijplezier
  • veiligheidsuitrusting
MIN
  • materiaalkeuze interieur kan beter
  • krappe koffer

Ook getest

Ford Ka+, Ford Fiesta ActiveFord FocusFord MondeoFord Edge

Leestip

Wist je dat Ford eerst in Antwerpen auto’s produceerde voordat ze naar Genk verhuisden? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Ford. Of geniet van de sportieve Ford Capri van Pieter.

Vorig artikelHoe werken de bougies?
Volgend artikelHoe goed is jouw verkeerskennis nog?