kerstvakantie reisbijstand

VAB-Reisbijstand kende een zeer drukke kerstvakantie: ten opzichte van vorig jaar kregen we 15 procent meer pechdossiers te verwerken. Meest opvallende is de grote stijging van het aantal ski- en snowboardongevallen: 23,7% meer dan tijdens de kerstvakantie 2021-2022.

Afgelopen kerstvakantie kende VAB-Reisbijstand een stijging van 8,7% van het aantal medische dossiers en 16,8% meer pechgevallen dan de kerstvakantie in 2021-2022. We zitten zelfs weer bijna op het niveau van 2019 (pre-corona): in totaal opende VAB-Reisbijstand deze kerstvakantie slechts 3% minder dossiers dan in 2019. Opvallend daarbij: het aantal medische dossiers steeg wél.

Meer ski- en snowboardongevallen

Was het in navolging van de knaldrang de skidrang die parten speelde? Of zat het zachte winterweer – en dus de slechte sneeuwkwaliteit – er voor iets tussen? Feit is dat VAB-Reisbijstand 23,7% meer dossiers moest openen als gevolg van ski- en snowboardongevallen. Dat belooft voor de krokusvakantie, traditioneel de meest populaire wintersportvakantie voor landgenoten.

Bandenpech andermaal op 1

Qua pechgevallen blijft banden- en wielenpech de ranking aanvoeren. VAB-Pechbijstand tekende 34,6% meer bandenproblemen op in vergelijking met vorige winter. Ook motor- en transmissieproblemen namen toe. Startproblemen namen af, ook het aantal ongevallen daalde.

  1. Banden en wielen +34,6%
  2. Motorproblemen +8,29%
  3. Startproblemen -8,8%
  4. Ongeval -3,1%
  5. Transmissie +25%

Ook druk in eigen land

Ook in eigen land was het een erg drukke kerstvakantie. Zo steeg het aantal dossiers met bijna 3% in vergelijking met de kerstvakantie 2021-2022.

Drukste dag qua pechverhelping was, zowel in binnen- als buitenland, dinsdag 27 december. Mogelijke verklaring is het zogenaamde ‘maandageffect’, aangezien veel mensen op 26 december een vrije dag hadden, was 27 december dus de eerste werkdag van de week.

Meest voorkomende pechproblemen in eigen land werden veroorzaakt door banden, gevolgd door batterijproblemen.

Online pechverhelping in de lift

Heel opvallend is dat de Belg meer en meer zijn weg vindt naar de online pechverhelping: in vergelijking met november zagen we in december een stijging met liefst 70% van het aantal dossiers.

15% van het totale aantal dossiers wordt ondertussen aangevraagd via de onlinetool (vab.be/pech of de rode knop).

Op die manier vermijden mensen met pech lange wachttijden aan de telefoon.

Vorig artikelDoe de verkeerstest!
Volgend artikelWat brengt 2023 in autoland?