2023 is een belangrijk jaar in autoland. Er is eindelijk weer een fysiek Autosalon en nu de lockdowns achter ons liggen, komt de markt weer op gang. Steeds meer elektrische modellen maken hun opwachting. Tegelijk verdwijnen tal van kleine, goedkopere modellen, een leemte die meteen wordt opgevuld door Chinese spelers.

Aiways U6

Aiways is één van de nieuwe Chinese spelers. Na de ruim bemeten U5 SUV volgt dit jaar een meer gestroomlijnd coupémodel. Met een vermogen van 218 pk is het de krachtigste Aiways tot op heden. Hij belooft een rijbereik van 400 km.

BMW XM

BMW rijdt nog dit jaar de XM voor. Een naam die ooit op een Citroën prijkte, nu BMW’s über-SUV gedoopt. Onder de motorkap zit een potige plug-in hybride aandrijving met een systeemvermogen van bijna 750 pk.

BYD Atto 3

BYD ATTO 3

BYD is een naam om te onthouden. Build Your Dreams is een Chinees merk dat niet enkel auto’s bouwt, maar een heel ecosysteem met zonnepanelen, thuisbatterijen en dus ook vierwielers zoals deze Atto 3, een compacte elektrische SUV die meer dan degelijk in elkaar zit. Eind vorig jaar won hij nog de titel ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar’ in de categorie elektrisch.

Citroen Ë-C4 X

Met de Ë-C4 X levert de Franse constructeur variatie op een thema, want dit nieuwe model is een technische evolutie van de bestaande (elektrische) C4. Het verschil zit in de grotere en vooral meer aerodynamisch vormgegeven kofferpartij, waardoor de auto zuiniger wordt en verder komt met één batterijlading.

Ford Bronco

Ford lanceert een stoere offroadmachine die rechtstreeks uit de States komt. Onder de motorkap is er keuze tussen een 2.3 liter viercilinder of een grotere V6. De Bronco komt enkel als vijfdeurs en voor Europa wordt slechts een beperkt aantal exemplaren voorzien.

Hyundai Ioniq 6

De Ioniq 6 maakt duidelijk dat de Koreaanse constructeur zijn gamma elektrische modellen verder wil uitbouwen. Dit model toont aan dat aerodynamica de sleutel is om meer kilometers uit één laadbeurt te puren.

 

Lexus RZ

Ook Lexus gaat helemaal elektrisch met deze RZ die op technisch vlak dankzij het e-TNGA-platform het evenbeeld is van de Toyota BZ4-X en bij uitbreiding ook de Subaru Solaris. Deze tweede elektrische Lexus-telg wil het verschil maken met een scherpe neus en een verfijnde interieurafwerking.

Mazda MX 30 R EV

De comeback van de wankelmotor is een feit. De motor die ooit werd afgevoerd wegens niet zuinig, krijgt vandaag een nieuwe bestemming als stroomgenerator aan boord van deze volledig elektrisch aangedreven Mazda.

Mercedes EQE SUV

Mercedes bouwt verder aan zijn fikse gamma elektrische producten. Na de elektrische E-Klasse, de EQE, volgt nog dit jaar de SUV-variante die dezelfde basis en hardware zal gebruiken. Deze EQE SUV wordt onder de EQS SUV en boven de EQC gepositioneerd.

Maxus Mifa 9

De monovolume is niet dood! Maxus, een merk dat we kennen van betaalbare Chinese bestelwagens met elektroaandrijving, zorgt voor een heuse MPV-renaissance met deze riant bemeten eenvolumer die uitsluitend als stekkerversie op de markt zal komen.

MG 4

MG lanceert zijn vierde volledig elektrisch model dat toepasselijk de naam MG 4 meekrijgt. Het gaat om een ruime C-segment hatchback die met een basisprijs van € 30.785 goedkoper is dan een B-segment EV van zijn Europese concurrenten.

Microlino

De Microlino is een verfrissende verschijning in het groeiende segment van de microcars. Neoretro mag je hier letterlijk nemen, want hij verzoent een zuiver elektrische aandrijving met onvervalst retrodesign.

Peugeot 408

De 408 laat zich niet meteen in een hokje duwen: deze crossover houdt het midden tussen een SUV en een coupé en is beschikbaar met een benzinemotor en twee plug-in hybride aandrijvingen. De nieuweling deelt zijn architectuur met de Citroën C5X en als er ooit een nieuwe Opel Insignia volgt, zal die eveneens dit DNA dragen.

Renault Austral

Renault brengt de Austral op de markt: de opvolger van de Kadjar en andermaal een erg ruime SUV. Onder de motorkap wordt een mild hybride of een full hybride E-TECH motorisatie voorzien die je niet via het stopcontact moet opladen.

Seres 5

Seres is een Chinese speler die elektrisch rijden wil democratiseren. De compacte Seres 3 kenden we al, straks mogen we ook de grotere Seres 5 in de showroom verwachten. Die is niet alleen groter maar ook sneller, want de 585 pk sterke EV spurt in 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u.

SMART #1

De nieuwste Smart is een stuk groter dan we van het merk gewend zijn. Gezien de Smart #1 zowel Mercedes- als Geely-DNA in zich draagt, groeide hij qua proporties (4,27 m). En ook de prestaties gingen er danig op vooruit, want hij levert 272 pk en zou een rijbereik van ongeveer 400 km realiseren.

VW ID.7

Wat aanvankelijk in China werd getoond als ID. Aero Concept, moet in de tweede helft van het jaar in de toonzalen staan. Deze ID.7 is helemaal elektrisch aangedreven en belooft een rijbereik tot 700 km dankzij de aerodynamische vormgeving.

Vorig artikelVAB-Reisbijstand kende zeer drukke kerstvakantie
Volgend artikelLe Barn: het trage leven in de groene rand van Parijs