Veilig in de file rijden

Voor autobestuurders is file dezer dagen bijna onvermijdelijk. Maar hoe hou je het zo veilig mogelijk?

1. Hou voldoende afstand

Zo word je bij een staartaanrijding niet tegen je voorligger gekatapulteerd.

2. Wissel zo weinig mogelijk van rijstrook

Dat vertraagt het verkeer omdat één auto dan even de plaats van twee voertuigen inneemt, terwijl andere chauffeurs verplicht worden om te remmen. De tijdswinst die je ermee behaalt, is erg beperkt en bovendien is het zeer vervelend en gevaarlijk voor andere weggebruikers, vooral voor motorijders. Veranderen van rijstrook zorgt voor 4% van alle aanrijdingen, wat in België goed is voor 56.000 ongevallen per jaar.

3. Let extra op voor motorrijders

Die mogen op de autostrade in geval van file tussen de twee meest linkse rijstroken rijden (niet sneller dan 50 km/u en het snelheidsverschil met de voertuigen in de file mag niet meer dan 20 km/u bedragen).

4. Gebruik nooit de pechstrook als je in de file staat

Nee, zelfs niet als je afrit slechts enkele meters verderop begint.

5. Laat de hulpdiensten passeren

Sta je in de file en hoor je een prioritair voertuig naderen? Maak dan plaats tussen de twee meest linksgelegen rijstroken.

6. Let op je verbruik

Rijd in een zo hoog mogelijke versnelling en volg – indien je er één hebt – de schakelindicator.

7. Vermijd rijden met een slippende koppeling

Hou de koppeling zo weinig mogelijk ingetrapt en vermijd rijden met een slippende koppeling, gezien die warm kan lopen en zelfs verbranden.

Tip bij file: blijf op de snelweg

Bij grote incidenten op de snelweg zie je al vlug dat de omliggende secundaire wegen ook verzadigd geraken. VAB geeft daarom de volgende tip: blijf op de autosnelweg of volg de permanente omleidingsroutes die met letters aangegeven staan. Apps zoals Waze leiden je weliswaar naar lokale wegen, maar die zijn er niet altijd op voorzien om zulke grote hoeveelheden verkeer te verteren.

Lees ook

Hoe ontstaat file?

Hoe het Vlaams Verkeerscentrum het verkeer volgt en leidt.

Vorig artikelDS 3 Crossback: van stadswagen tot SUV
Volgend artikelZo blijf je uit de dode hoek!