Wat is jouw ideale motor voor woon-werkverkeer

Motoren en scooters zijn niet alleen leuke vrijetijdsmachines, maar ook meer en meer oplossingen om sneller door de file van en naar het werk te geraken. Maar welke motor of scooter past het best bij jou?

Scooter of motor?

Wat wordt het als je eenmaal beslist hebt om je woon-werkverkeer met een gemotoriseerde tweewieler af te leggen: een motor of een scooter?

Scooter

Gemakkelijk om mee te rijden, automatische transmissie, veel bagageruimte onder het zadel, redelijke bescherming van de benen tegen wind en opspattend water. Het aanbod is vooral groot bij de kleinere cilinderinhouden (tot 300 cc). Dat van zwaardere en snellere scooters (‘motorscooters’) is wat beperkter.

Motor

Grote keuze van lichte (50 cc) tot zware (tot 2000 cc) motoren. Goede gewichtsverdeling en wegligging. Maar niet alle motoren hebben een wind- en regenbescherming. Bagage moet mee in een extra topkoffer of zijkoffers (of op de rug van de rijder). Nodigt ook uit om in het weekend plezierritten te maken. En het aanbod is zeer ruim, van licht tot zwaar, van goedkoop tot pittig geprijsd.

Wat kun je met welke cc’s?

50 cc: brommeren in een rond de stad

Tot een topsnelheid van 45 km/u is de keuze een bromfiets. Goed voor korte ritjes op de buitenweg van of naar de stad en ideaal in het stadsverkeer. De inzetbaarheid is beperkt, want de bromfietser moet het fietspad gebruiken (tenzij anders aangegeven).

Is de topsnelheid meer dan 50 km/u, dan is er sprake van een motorfiets. In principe mag je ermee op de snelweg, maar dan moet de topsnelheid wel méér dan 70 km/u bedragen. Ook hier geldt dat zo’n 50cc-motorfiets/scooter vooral goed is voor korte ritjes op de buitenweg en het stadsverkeer.

125 cc: laveren door de file

De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand. Is licht en wendbaar.

Prettig voordeel: een 125cc’er is doorgaans goedkoop in aanschaf – er is een groot aanbod van modellen tussen 2500 en 3000 euro – en in gebruik – het benzineverbruik ligt tussen 2,5 en 3 l/100 km.

Wie op zijn achttiende wil starten met motorrijden, moet beginnen met zo’n 125cc’er. Wie geen rijbewijs A heeft, kan met het rijbewijs B een 125 cc-motor of scooter besturen. Dan moet je wel ten minste twee jaar dat rijbewijs in je bezit hebben.

250-500 cc: in de stad én op de snelweg rijden

Sinds het in voege treden van de Europese rijbewijsregels met het A2-rijbewijs (voor 20- en 21-jarigen) is het aanbod aan motorfietsen in die categorie gestegen. Het gaat dan vooral om 300cc-motoren met een vermogen van zo’n 25 tot 30 pk. Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar. Voor echt lange ritten op de snelweg zijn deze motoren minder geschikt. Het overgrote deel van de zwaardere scooters (+125 cc) is in deze categorie te vinden. Ook qua budget zijn ze aantrekkelijk (vanaf 4500 euro).

+500 cc: alles, als ie maar comfortabel genoeg zit

In deze cilinderinhouden is het aanbod zeer ruim. Die motoren kunnen zowel voor korte ritten op de buitenweg als voor lange ritten op de snelweg gebruikt worden. Voor woon-werkverkeer moet je wel letten op het comfort, zeker als je de motor of scooter voor grotere afstanden in het woon-werkverkeer gebruikt. Sport- en supersportmotoren zijn door de zithouding (laag stuur, naar achter geplaatste voetsteunen) niet ideaal. De easy-riderstijl van custommotoren is dat voor woon-werkverkeer evenmin. Zoek motoren waar je rechtop op zit, zodat je eveneens een goed overzicht op de rest van het verkeer hebt.

Naked bikes (basic roadsters) hebben als nadeel dat ze geen windbescherming bieden. Reisenduro’s, motorscooters en vooral toermotoren zijn met hun windschermen en stroomlijnen wat dat betreft beter. De zware motoren (vanaf 1000 cc) hebben wel als nadeel dat ze door hun gewicht en afmetingen een handvol zijn in stadsverkeer.

De prijzen van motoren tot 800 cc vallen mee, motoren van 1000 cc of meer zitten direct in de hogere prijsklassen.

Hoeveel cc voor jouw woon-werkafstand?

  • 0-5 km: bromfiets, motor/scooter van 50 cc of 125 cc
  • 5-20 km: motor/scooter van 125 cc of 300 cc
  • 20-50 km: motor/scooter van 500 cc of meer
  • 50-100 km: comfortabele motor van 750 cc of meer

Budget: kleding en vaste kosten

Hou ook rekening met uitgaven voor je uitrusting en vaste kosten wanneer je je woon-werkverkeer met de motor of scooter wilt afleggen. Een basisuitrusting – helm, jas, broek, laarzen en handschoenen – hoeft niet ontiegelijk duur te zijn. Voor een goede 700 euro kun je een water- en winddichte uitrusting en een helm aankopen.

De vaste kosten zijn beperkt: een BA-verzekering kost zo’n 200 euro en de jaarlijkse verkeersbelasting voor motoren en scooters vanaf 250 cc komt op een goede 60 euro. Voor motoren en scooters tot 250 cc is er een vrijstelling van de verkeersbelasting. Je moet er trouwens niet mee naar de keuring.

Er zijn ook fiscale voordelen voor wie met de motor of scooter woon-werkverplaatsingen en beroepsverplaatsingen doet. De aanschafkosten, de aankoop van motorkleding en ‘lopende kosten’ (brandstof, verkeersbelasting, verzekering, pechverhelping) kun je als bewijsbare beroepskosten inbrengen.

Meer motor

Zo vergroot je als motorrijder jouw zichtbaarheid in het verkeer

Welk motorrijbewijs heb je nodig?

Tip

Laveer zorgeloos door de file met een VAB-Motorbijstand voor het hele jaar vanaf € 125 of voor het motorseizoen vanaf € 76.

Vorig artikelKnooppunten rijgen in Frans-Vlaanderen
Volgend artikelDe perfecte uitstap voor Moederdag