Renault 4CV

Tijdens WOII werd in het geheim aan dit project gewerkt. Onder de neus van de bezetter.

Geheim project

“De Duitsers vonden dat de auto-industrie in de Tweede Wereldoorlog moest werken in functie van het leger. Een nieuwe auto ontwikkelen, was dus geen prioriteit. Toch werd er in het geheim aan dit project gewerkt. Onder de neus van de bezetter. Dat rebelse idee spreekt me wel aan. Daarnaast is zo’n 4CV puur design. De combinatie van schoonheid en functionaliteit. Die ronding in de achterkant, prachtig! Alles is ook heel fijn. Hij heeft een klein pookje met maar drie versnellingen.”

Eerbetoon

“Mijn vader vertelde altijd hoe ze met z’n vieren in dat kleine autootje naar de Ardennen tuften. Hij is er helaas niet meer, maar hij vond het fantastisch toen ik de 4CV kocht. Ermee rijden, durfde hij echter niet meer. We konden achterhalen dat hij in 1951 gekocht was door een boer uit de Loirestreek. Hij reed er enkel mee rond de kerktoren, en blijkbaar ook weleens tegen, want de auto stond vol blutsen. Mijn vader en ik hebben twee linkse handen, dus de renovatie lieten we aan iemand anders over. Ik ben wel zelf op zoek gegaan naar alle onderdelen die vervangen moesten worden.”

Mijn vader vertelde altijd hoe ze met z’n vieren in dat kleine autootje naar de Ardennen tuften.

Renault 4CV
Renault 4CV

Bijnaam

“Ze noemen de 4CV ook wel een ‘blaffetuurke’, omdat de luchtinlaten achteraan op de koffer lijken op een oud rolluik. Mijn vader was heel zuinig met zijn auto. Om de batterij te sparen, startte hij de wagen regelmatig met de zwengel. Het toeval wil dat de starter nu stuk is en ik de motor dus ook met de zwengel aan de praat moet krijgen.”

De luchtinlaten achteraan op de koffer lijken op een oud rolluik, vandaar de bijnaam ‘blaffetuurke’.

Schroothoop

“Ik rijd alleen met oldtimers en heb geen moderne wagen meer. Bij iedere aankoop denk ik dat ik iets van de schroothoop red. Als je me laat doen, dan koop ik elke oude auto die ik zie. Ik ben heel voorzichtig met mijn oldtimers. Ik kijk zelfs zo hard uit mijn doppen dat ik geen ongeval meer heb gehad sinds ik met oldtimers rijd. Het is jammer dat de overheid het gebruik van oude wagens ontmoedigt met talloze milieuregeltjes. Een auto kan dertig tot veertig jaar meegaan, terwijl een nieuwe produceren meer milieubelastend is. En het is toch belangrijk dat we ons industrieel verleden koesteren, niet?”

Als je me laat doen, dan koop ik elke oude auto die ik zie.

Tip

Meer weten over de geschiedenis van Renault? Klik dan hier.

Steekkaart eigenaar

Naam:

Bart Goossens
Woonplaats:  
Herk-de-Stad
Leeftijd:
39
Eerste wagen:
Opel Astra
Huidige wagen: 
Mercedes 300TE, Mercedes 300E en Volvo Amazon Kombi
Droomwagen: 
Porsche 911 uit de tv-reeks ‘The Bridge’
Renault 4CV
Vorig artikelDe lage-emissiezone Antwerpen in 8 vragen en antwoorden
Volgend artikel7 uitstapjes aan de Costa de la Luz