Onderhoud garage autosector

Neem je contact op met een garage voor een onderhoud, dan komt volgende vraag geheid aan bod: een klein of een groot onderhoud?

Wat is het verschil?

Heel eenvoudig: bij een klein onderhoud worden enkel de olie en de oliefilter ververst, terwijl bij een groot onderhoud alle vloeistoffen (gaande van olie over koelvloeistof tot rem- en zelfs versnellingsbakolie toe) gecontroleerd worden. Een nieuwe lucht- en interieurfilter horen daar doorgaans ook bij, wat de rekening hoger doet oplopen. Je garage of werkplaats kan achterhalen of je een klein of groot onderhoud nodig hebt op basis van de kilometerstand en leeftijd van de wagen. Het is dus geen schande om te antwoorden: “Dat weet ik niet, maar hij is van jaartal x en er staan y-duizend kilometers op te teller.”

Is de kous daarmee af?

Tussen kleine en grote beurten in kunnen er ook andere onderdelen slijten, zoals remblokken en remschijven. Heeft je motor nog een distributieriem (in plaats van een ketting), dan moet die ook om de zoveel tijd vervangen worden. Om maar te zeggen dat de omschrijving ‘klein’ of ‘groot’ onderhoud de lading niet helemaal dekt. Meteen de reden waarom elk merk zijn eigen terminologie hanteert, vaak met cijfers om de specifieke inspectie aan te duiden. Alle rekeningen netjes bijhouden en het onderhoudsboekje secuur laten afstempelen is dus de boodschap, ook om de waarde van je wagen bij doorverkoop te verhogen.

 

Lees ook

Naar de garage: 5 nuttige tips

Zo verkoop je je auto aan een particulier

Vorig artikelZo controleer je de bandenspanning
Volgend artikelHoe werkt de distributieriem?