De kleinste telg van Suzuki is helemaal vernieuwd. De Swift is een rasechte stadswagen. Een testrit met deze benjamin.
Rijgedrag
Een gloednieuw onderstel, een iets groter interieur en een kleiner getal op de weegschaal. Dat is de nieuwe Swift, die er niet alleen goed uitziet, maar ook zo rijdt. Hij stuurt misschien niet even messcherp als een Mini – bij Suzuki noemen ze hem graag de Japanse Mini –  maar volgt gedwee de bevelen van zijn bestuurder en helt niet over in bochten wanneer je het ritme verhoogt. Wie meer wil, wacht het best nog even op de Swift Sport.
Hoewel de Swift iets kleiner werd, biedt hij achterin meer beenruimte. Ook de koffer groeide met zo’n vijftig liter.
Motoren
Interieur
De gewone versie legt de klemtoon op comfort. Optioneel levert Suzuki een volwaardig infotainmentsysteem, voorzien van een groot aanraakscherm dat navigatie en de nodige connectiviteit biedt. Wel jammer dat de ‘Soes’ blijft vasthouden aan de goedkoop ogende, harde plastics op het dashboard. Dat is eigenlijk het enige steek(je) dat hij laat vallen tegenover zijn concurrenten. Hoewel de Swift iets kleiner werd, biedt hij achterin meer beenruimte. Ook de koffer groeide met zo’n vijftig liter.
Motoren
Onder de motorkap zit een compacte 1-liter driecilinder turbomotor die 112 pk levert en de Swift vlot maakt zonder de brandstofrekening omhoog te jagen. Wie gesteld is op comfort kan die motor ook in combinatie met een prima zestrapsautomaat bestellen. Dergelijke technologie maakt de Swift wel duurder. Daarom blijft ook de 1.2-benzinemotor (90 pk) uit de vorige generatie beschikbaar. De dieselmotor is niet langer verkrijgbaar, maar optioneel levert Suzuki wel democratisch geprijsde vierwielaandrijving.
TESTWAGEN |
1.0 turbo (benzine), 112 pk |
TESTVERBRUIK |
5,8 l/100 km |
COâ‚‚-EMISSIE |
114 g/km |
BUDGET |
vanafprijs: € 12.199 – basisprijs testmodel: € 17.899 BIV: € 152,40 verkeersbelasting: € 118,20 |
PLUS |
|
MIN |
|