Toyota Crown

Het is aartsmoeilijk om van die oude Toyota’s wisselstukken te vinden.

Pronkstuk

“Deze Crown heeft lang bij een garagist in de toonzaal gestaan, als pronkstuk. Helaas verkocht hij hem niet. Pas toen de garage werd overgenomen, wilde de nieuwe eigenaar hem van de hand doen. De carrosserie was in perfecte staat, maar omdat hij zo lang had stilgestaan, was het mechanisch een ramp. Het is aartsmoeilijk om van die oude Toyota’s wisselstukken te vinden. Van een Kever wordt alles nog nieuw gemaakt, maar niemand houdt zich bezig met oude Toyota’s. Uiteindelijk is het gelukt om hem weer in topconditie te krijgen. Dat heb ik samen met mijn zoon gedaan. Ook daarom betekent deze auto veel voor mij.”

Autogeschiedenis

“Toen de eerste exemplaren van Toyota in 1966 toekwamen, waren er maar twee dealers: in Antwerpen en Halle. Deze Crown werd geleverd in Halle. Die garagist had altijd Fiat verkocht, maar zocht iets uniekers omdat de concurrentie te groot werd. Een gedurfde zet, want velen stonden huiverachtig tegenover alles wat uit Japan kwam. Pas later kwamen ze er in Europa achter dat Japanse motoren onverslijtbaar zijn. Een Crown kostte toen 115.000 Belgische frank. Dat was in die tijd een fiks bedrag, maar het was dan ook de topversie. Luxueus betekende toen dat hij een automatische choke, vier versnellingen, een opbergvakje en een assenbak had. Dat waren duidelijk andere tijden. De voorzetels bestaan uit één lange bank die je niet kunt verplaatsen. Er hebben duidelijk kleine Japanners model gestaan, want ik heb maar weinig ruimte om te manoeuvreren. Mijn Crown zou ook op Toyota’s eerste stand op het Autosalon gestaan hebben, maar dat heb ik nooit kunnen verifiëren.”

Mijn Crown zou ook op Toyota’s eerste stand op het Autosalon gestaan hebben.

Toyota Crown
Toyota Crown

Een tijd geleden maakte ik samen met de eerste eigenaar nog eens een ritje.

Verjaardagscadeau

“Een tijdje geleden kreeg ik telefoon van de zoon van de eerste eigenaar. Hij zocht een origineel verjaardagscadeau voor  de 75e verjaardag van zijn vader en is op zoek gegaan naar deze auto. Ze hadden de jarige wijsgemaakt dat er een danseres uit een grote taart zou springen. Die man werd heel zenuwachtig. Maar toen toonden we hem de Toyota Crown en werd hij toch even stil. Samen hebben we een ritje gemaakt. Zijn oude sleutelhanger in de vorm van een banaan hangt trouwens nog aan de sleutel.”

Tip

Meer weten over de geschiedenis van Toyota? Klik dan hier.

Steekkaart eigenaar

Naam:

Guy Commers
Woonplaats:  
Mechelen
Leeftijd:
56
Eerste wagen:
Toyota Celica
Huidige wagen: 
Toyota Yaris Verso
Droomwagen: 
Toyota 2000GT
Toyota Crown
Vorig artikelGetest: Volkswagen Tiguan
Volgend artikelGetest: Suzuki Baleno