Ford Focus

De Focus blijft één van de bestsellers van Ford. Kan ook de nieuwe generatie aanspraak maken op het rijplezier van de voorgangers? We deden de test!

Zuinige benzinemotor

Hij oogt een beetje sportiever, maar de nieuwe Ford Focus blijft vooral heel herkenbaar. Ford lanceert zonder aarzelen de vijfdeurs én de break. Tegen het einde van het jaar volgt een stoere Active-versie en vanaf 2020 een milde hybride. Wij reden de vijfdeurs met de grote 1.5-liter Ecoboost benzinemotor proef. Deze nieuwe driecilindermotor levert 182 pk en 240 Nm aan koppel. Dat lijken GTI-waarden, maar hij wordt – ondanks het aangekondigde vermogen – nooit brutaal snel. Anderzijds is hij in alle omstandigheden soepel en meer dan alert. Dankzij de cocktail van directe én indirecte brandstofinspuiting, turbotechnologie én de cilinderuitschakeling (bij lage belasting) neemt hij genoegen met 6,3 l/100 km. Dat is uitzonderlijk voor een benzinemotor van dit kaliber.

De jongste Focus brengt toptechnologie binnen het bereik van een breder publiek.

Aangenaam rijplezier

Zowel deze motor als het gloednieuwe onderstel legt de klemtoon op comfort. De krachtigste versies krijgen traditiegetrouw ook een multilink achteras, die voor een aangename demping, maar vooral voor een messcherpe besturing zorgt. Het stuur voelt vederlicht aan, maar de wagen reageert bijzonder nauwkeurig. Wie nog meer comfort wil, opteert voor de achttrapsautomaat.

Interieur met toptechnologie

Ondanks de iets aflopende daklijn biedt de Ford Focus achteraan nog voldoende hoofd- en beenruimte. Binnenin verwent Ford je met een opgeruimd dashboard, dat degelijk in mekaar zit en wordt voorzien van een overzichtelijk infotainmentsysteem. Audiofielen kunnen zelfs een kristalhelder Bang & Olufsen-audiosysteem bijbestellen, een genot dat tot voor kort enkel in topberlines beschikbaar was. Dat is overigens typerend voor deze jongste Ford Focus. Hij brengt toptechnologie binnen het bereik van een breder publiek.

  • Ford Focus
TESTWAGEN
1.5 driecilinder turbomotor (benzine), 182 pk
TESTVERBRUIK
6,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE
122 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.0 Ecoboost, 85 pk ): € 18.900 – basisprijs testmodel (1.5 Ecoboost, 182 pk): € 30.600
  • BIV: € 244,03
  • verkeersbelasting: € 203,75
PLUS
  • Ruim interieur
  • Verfijnd rijgedrag
  • Krachtige en bijzonder zuinige benzinemotor
  • Comfortbel
MIN
  • Niet echt (brutaal) sportief, ondanks het aanzienlijke vermogen
  • Fel bekrachtigd stuur
  • (Te?) herkenbaar design

Ook getest

Ford Fiesta, Ford Ka+, Ford Mondeo, Ford Edge

Leestip

Wist je dat Ford eerst in Antwerpen auto’s produceerde voordat ze naar Genk verhuisden? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Ford. Of geniet van de mooie Ford Consul Capri van Willy.

Vorig artikelOp bezoek bij het Vlaams Verkeerscentrum
Volgend artikelBrabant is Open