Audi Q8

Bij Audi zetten ze hun vijfde SUV in de showroom. Overbodige toevoeging of heeft de Audi Q8 een bestaansrecht? Een testrit wijst het uit!

Als een coupé

De nieuwe en vijfde SUV van Audi deelt zijn basisstructuur met de Q7, maar oogt wat eleganter. Opvallend zijn het imposante achthoekige koelrooster en de achterlichten die via een rode strook met elkaar verbonden zijn. De zijramen zonder frame sluiten volledig aan bij zijn coupé-allures. Wie naast de 605 liter grote koffer nog meer ruimte wil, klapt de achterbank traploos neer. Ook aan beenruimte is zelfs achterin geen gebrek. Het interieur maakt indruk door zijn afwerking en de standaard ‘Virtual Cockpit’ met een volledig digitaal instrumentarium, aangevuld met twee centraal gemonteerde aanraakschermen waarin zo wat alle functies geïntegreerd zijn.

Audi blijft trouw aan zijn leuze en heeft de Q8 standaard voorzien van maar liefst 39 rijhulpsystemen.

Rijeigenschappen

Door een directere stuuroverbrenging en een lager zwaartepunt rijdt de Q8 scherper en preciezer dan de Q7. Met de optionele vierwielsturing wordt de draaicirkel één meter kleiner. Handig als je wilt parkeren met deze vijf meter lange SUV. Tegelijkertijd zorgt de vierwielsturing voor een betere respons bij het nemen van bochten en zal het koetswerk niet overhellen. Standaard krijgt de Q8 een ‘gewone’ vering mee met instelbare dempers. Als optie is er een luchtvering, die de oneffenheden in het wegdek als het ware weggomt. Door die luchtvering varieert de rijhoogte in functie van de snelheid, ondergrond of wensen van de bestuurder. Audi blijft trouw aan zijn leuze ‘Vorsprung durch Technik’ en heeft de Q8 standaard voorzien van maar liefst 39 rijhulpsystemen. Voorlopig is er enkel de 50 TDI, een zescilinderdiesel met 286 pk en een milde hybridetoepassing waarbij de motor zichzelf vanaf 22 km/u of lager uitschakelt om brandstof te besparen.

  • Audi Q8
TESTWAGEN
3.0 zescilinder turbomotor (diesel), 286 pk
TESTVERBRUIK
niet gemeten
CO₂-EMISSIE
178 g/km
BUDGET
  • basisprijs 3.0 diesel (zonder opties): € 71.900
  • BIV: € 1988,31
  • verkeersbelasting: € 1084,74
PLUS
  • Geslaagde look
  • Algemeen comfort
  • Technische hoogstandjes
  • Afwerking
  • Ruim interieur en grote koffer
MIN
  • Prijs
  • Dure opties
  • Vaste kosten
  • Buitensporige afmetingen

Ook getest

Audi A5 Coupé, Audi A1, Audi Q3, Audi A6

Leestip

Wist je dat de vier ringen van Audi verwijzen naar de vier merken die vroeger onder de Auto Union zaten: Audi, Horch, DKW en Wanderer? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Audi. Of maak kennis met de gifgroene Audi 80 van Danny.

Vorig artikel6 niet te missen stops in het Zwarte Woud
Volgend artikelOntdek Thuin, de Belgische Provence