De nieuwe A6 is een auto van superlatieven. Dat geldt helaas ook voor zijn prijs. Is deze Duitser zijn euro’s waard? Een testrit!

Kilometervreter

Op een drafje naar Düsseldorf of snel op en af naar Parijs voor een onverwachte maar belangrijke afspraak? Met de nieuwste A6 mag dat geen probleem zijn. Ook voor wie een hekel heeft aan vliegen, is deze nieuweling een uitstekend alternatief. De Audi A6 ontpopt zich tot een gedroomde reisberline. We zeggen nieuwe A6, al zou je dat niet meteen denken. Vanop afstand lijkt hij verdraaid veel op het uittredende model, maar zet een stap dichterbij en hij toont meteen zijn nieuw livrei in detail: een expressief koelrooster en strakke lijnen die dienen als spatbordverbreders en met trots verwijzen naar de allereerste Quattro. Het koetswerk is vervaardigd uit een combinatie van staal en aluminium. De ragfijne naden tussen de koetswerkpanelen getuigen van een uitstekende assemblagekwaliteit en dat wekt vertrouwen.

Twee aanraakschermen

Open het portier en je ontdekt een riant interieur, dat qua materiaalkeuze en afwerking een voorbeeld mag zijn. Het dashboard is strak getekend met in het midden een glooiing, die zorgt voor een welgekomen afwisseling. Boven de brede transmissietunnel prijken twee aanraakschermen die elkaar wonderwel aanvullen en daarmee de MMI-draai/drukknop van weleer definitief naar het verleden verwijzen. Het systeem oogt ingewikkeld, maar de praktijk leert dat het wonderwel werkt, zeker voor de bediening van de airco en navigatie. Dat technologische hoogstandje wordt in onze testwagen aangevuld met een dure digitale tellerpartij. Trouwens de lijst met opties is beschamend lang, en dat geldt ook voor de prijzen die erbij horen. Zelfs voor een grotere brandstoftank van 73 liter moet je extra betalen. Dan hebben we het nog niet over de vele rijhulpmiddelen, zo’n 39 in totaal.

Rijden met de Audi A6 is een waar jolijt, ook op een bochtig parcours. 

Zoemzacht

Onze testwagen is voorzien van een 3.0-liter turbodiesel (231 pk) waarbij de zes cilinders in een V staan opgesteld. De motor houdt zich bijzonder gedeisd en als je hem al hoort, dan verspreidt hij een gedistingeerd geluid zoals enkel een zescilinder dat kan. Deze brok techniek, die uitmunt in souplesse, is gekoppeld aan een uitstekende Tiptronic, die dan weer de kracht verdeelt over de vier wielen. Geen sputterende wielen dus voor wie de koppelrijke motor laat werken, en dat mag een garantie zijn op een glad wegdek. De prestaties zijn uitstekend, maar wat nog het meest indruk maakt, is dat alles in sereniteit verloopt. Rijden met de Audi A6 is een waar jolijt, ook op een bochtig parcours. De stuurinrichting is precies en onze auto is bovendien voorzien van instelbare dempers. Voor wie het nog ietsje meer mag zijn, voorziet Audi nog luchtvering en vierwielsturing.

Duur maar zuinig

De Audi A6 is een ideale reiswagen, gemaakt om op een drafje lange afstanden mee af te leggen. Voor het verbruik moet je het niet laten. We noteerden een gemiddelde van 6,8 l/100 km. Dat is een mooie compensatie voor de hoge fiscale lasten. Ook de passagiers kunnen niet klagen, want ruimte is er genoeg. De klassieke koffer heeft een aanzienlijk volume van 530 liter. De achterbank kan nog eens worden neergeklapt in ongelijke delen, maar aan wie dat antieke kastje in Dijon wil ophalen, raden we toch de Avant (break) aan.

TESTWAGEN
3.0 zescilinder turbomotor (diesel), 231 pk
TESTVERBRUIK
6,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
150 g/km
BUDGET
  • basisprijs 2.0 TDI (diesel): € 51.650 – prijs testmodel 3.0 TDI (diesel): € 60.450 (met opties: € 85.757)
  • BIV: € 1105,64
  • verkeersbelasting: € 1015,61
PLUS
  • Uitstekende afwerking
  • Ruimte interieur
  • Comfort en wegligging
  • Beschikbare technologie
  • Redelijk verbruik
MIN
  • Basisprijs
  • Fiscale lasten
  • Vele dure opties
  • Afmetingen
  • Voorspelbare look

Ook getest

Audi A5 Coupé, Audi A1, Audi Q3, Audi Q8

Leestip

Liefhebber van het Duitse merk met de vier ringen? Smul dan van de leuke weetjes in de geschiedenis van Audi of geniet van de oude Audi 80 van Danny.

Vorig artikelWat betekent het nu weer?
Volgend artikel‘Nog maar 3 kamers beschikbaar’. Klopt dat wel?