Audi A1Audi A1

De kleine Audi A1 kreeg een stevige groeischeut. Je kunt hem enkel nog als Sportback of vijfdeurs krijgen, maar niet meer met een dieselmotor.

De nieuwe Audi A1 rolt niet langer in Vorst van de montagelijn, maar in het Spaanse Martorell. Hij blijft zich echter profileren als een compacte premiumauto. Audi voorziet vier benzinemotoren, startend met de 1.0 met 95 pk en een manuele vijfbak. Onze testwagen was een 1.0 met een meer overtuigende 116 pk. Die krijgt standaard een zesbak maar kan zoals onze testauto ook geleverd worden met een zelfschakelende S-tronic met zeven overbrengingen. De topversies zijn een 1.5 en 2.0 met respectievelijk 150 en 200 pk.

Strakker dan ooit

Conform de nieuwe designtaal van Audi maken de brave vormen van de Audi A1 plaats voor een strakker lijnenspel. Leuk om weten: de extra sleuven boven het koelrooster zijn een knipoog naar de legendarische oer-Quattro, Audi’s ultieme klassieker. Wie bereid is wat dieper in de geldbeugel te tasten, kan zijn Audi A1 meer dan ooit personaliseren met kleurencombinaties, witte rallyvelgen, de vier ringen op de flank en zelfs rode remklauwen. Voorts kies je uit drie uitrustingsniveaus, gaande van Basis tot Avanced en S-Line. Aanvullen kan met tal van opties en packs.

Door een fikse groeischeut is de Audi A1 nu een volwaardige vierzitter met een grotere koffer.

Audi A1 enkel als Sportback

Aangezien driedeursmodellen niet langer goed in de markt liggen, bestaat de A1 enkel nog als Sportback, wat in Audi-jargon zoveel betekent als vijfdeurs. Door een fikse groeischeut is de Audi A1 nu een volwaardige vierzitter met een grotere koffer. Het interieur is bijzonder goed verzorgd en straalt volop Audi uit. Typisch is bijvoorbeeld het geïntegreerde centrale scherm dat naar de bestuurder gericht staat. De optionele Virtual Cockpit Plus projecteert de gps zelfs pal voor de bestuurder. Gedaan met opzij kijken! Standaard krijg je onder meer automatische lichten en ruitenwissers, elektrisch verwarmde buitenspiegels en manuele airco. Qua rijhulpmiddelen noteren we rijstrookbewaking en een noodremfunctie.

Dynamisch of niet?

Onze testauto was voorzien van het optionele Dynamic Pack met verstelbare dempers en zes rijmodi. In zijn meest dynamische instelling zorgt dat voor een behoorlijk strakke ophanging die wat moeite heeft met drempels en andere abrupte oneffenheden, maar op een gaaf wegdek krijg je dan weer een uiterst accuraat rijgedrag dat perfect past bij de gewillige driecilinder. De zelfschakelende versnellingsbak is ook het overwegen waard, zeker als je vaak in druk verkeer zit. Door het alerte schakelgedrag en de zeven overbrengingen blijven ook de prestaties op verkeersarme trajecten pittig. Onze testwagen liet een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km optekenen en op de snelweg is het zelfs mogelijk om onder de 6 l/ 100 km te duiken. Een ware meevaller, wat we helaas niet over de prijs kunnen zeggen die serieus aandikt als je voor enkele van de vele opties kiest.

  • Audi A1
TESTWAGEN 1.0 driecilinder turbo (benzine), 116 pk
TESTVERBRUIK 6,7 l/100 km
CO₂-EMISSIE 111 g/km
BUDGET
  • vanafprijs 1.0 turbobenzine (95 pk): € 20.320 -basisprijs testmodel 1.0 turbobenzine (116 pk) met automaat: € 23.130
  • BIV: € 191,86
  • verkeersbelasting: € 121,22
PLUS
  • extra zitruimte
  • formaat koffer
  • design
  • afwerking interieur
  • gewillige en zuinige motor
  • S-tronic
  • stuurgedrag
MIN
  • prijzig
  • dure opties
  • standaarduitrusting kan beter
  • verwerken abrupte oneffenheden

Ook getest

Audi A5 Coupé, Audi Q8, Audi A6

Leestip

Liefhebber van het Duitse merk met de vier ringen? Smul dan van de leuke weetjes in de geschiedenis van Audi of geniet van de oude Audi 80 van Danny.