Racefiets

Fietsen voor een betere conditie? Of om stoom af te laten? Dan komen we op het terrein van de racefiets en mountainbike.

Een racefiets als de profs

Bij racefietsen wordt de hiërarchie bepaald door de samenstelling van de fiets: van het goedkopere aluminium tot het lichtere maar duurdere carbon. Tussen 500 en 14.000 euro is alles mogelijk. Via links met de ProTour-fietsploegen proberen merken als Ridley, Specialized, Cannondale, Bianchi en Pinarello zich in de gunst te werken van de sportieve fietser, die over dezelfde racefiets als de profrenners kan beschikken. De klassieke merken werken nog steeds via de fietshandelaars. De Duitse merken Focus en Canyon verkopen uitsluitend via het internet en slagen er zo in gelijkaardige, niet-gemonteerde fietsen goedkoper op de markt te brengen. De klant moet de eindafstelling van de fiets dan wel zelf doen.

De racefiets

Dit jaar zien we enkele nieuwe tendenzen. In plaats van twee tot zelfs drie kettingbladen vooraan, moet eentje volstaan, zoals 3T aangeeft met de Strada. De trend komt overgewaaid van de cyclocross en mountainebike en wordt mogelijk gemaakt door de grotere spreiding in kroontjes achteraan. Voor het Vlaanderenland zonder twijfel interessant, maar of dit in de Ardennen nog de betere optie is?

Nog zo’n fenomeen dat van het veld naar de weg komt: de schijfrem. Die vindt steeds meer ingang. Hoewel het verschil in pure remkracht minimaal is, maakt dit wel komaf met slijtage van de velgen.

Tot slot duikt ook de hybride koersfiets – legaal – in het verkoopcircuit op. Jawel, een koersfiets met een motortje. Mooi, zoals de Project Y van Focus aantoont. Alleen, de 250 watt trapondersteuning blijft beperkt tot maximaal 25 km/u, zoals de wet voorschrijft. Een push tot 400 watt is zelfs mogelijk. Met een totaalgewicht van 12 kilo blijft het meergewicht beperkt. Puur in het koerswerk lijkt de aantrekkingskracht van de Project Y – en zijn concurrenten – beperkt, maar op bijvoorbeeld een trektocht door de Pyreneeën zou dit wel eens een heel aangename gezel kunnen worden. De lancering en de prijs van de Focus Y is nog niet bekend.

De mountainbike

De mountainbike heeft de voorbije jaren een hele revolutie doorgemaakt, waarbij vooral de wielmaten zijn gewijzigd. Van de klassieke 26 inch wielmaat zijn we opgeschoven naar 27,5 inch en 29 inch. Hoe groter, hoe stabieler. Hoe kleiner, hoe wendbaarder. Met de grote wielen maak je ook makkelijker snelheid, door de grotere wielomwenteling per trap.

Dit jaar zien we naast de grotere wielen ook vooral vorken met langere veerweg verschijnen. Die vaker op verschillend terrein worden ingezet, en dus goed zijn voor zowel een potje downhill als het gewone offroadwerk. Vooral bij de 29’ers zijn ze populair.

Waar de elektrische aandrijving nog een randverschijnsel is bij de racefiets, zet de e-bike zijn opmars rustig verder in MTB-land. Daar kijkt niemand nog op van een elektrische fiets in het veld. De op Eurobike bekroonde Altitude Powerplay is zo’n voorbeeld. Hij combineert alle nieuwe trends, met een veerweg van 160 millimeter vooraan en 27,5 inch wielen. De lithium-ion batterij heeft 632 Wh in de strijd te werpen en beschikt over een 48 volt motor. In 2 uur is de batterij opgeladen. Dat elektrische steuntje komt helaas niet goedkoop, reken op minstens 7.000 euro.

Tip

Ben je een pendelaar? Kies dan hier jouw ideale fiets.

Vorig artikelVAB: “Overheid moet automobilist beter informeren over lage-emissiezone”
Volgend artikelWaarom kun je geen diesel in een benzinewagen tanken, maar andersom wel?