Peugeot 404Wim Kempenaers

Marc en Bea wekten de Peugeot 404 waarmee zij leerde rijden opnieuw tot leven. In zekere zin, dan toch. Het verhaal van hun favoriete oldtimer.

Diesel

“Mercedes heeft al sinds de jaren 40 diesels. Als goedkoper alternatief startte Peugeot in 1959 ook met het ontwikkelen van een dieselmotor voor personenwagens. Die was enorm krachtig, ook in een laag toerental. De eerste eigenaar heeft met deze 404 zelfs een hele haag uit de grond getrokken. Dat het een diesel is, maakt de auto speciaal, maar het is ook de reden waarom ik hem wat vaker aan de kant laat staan. Door de oude techniek en de afwezigheid van een roetfilter komt er bij het starten een grote, grijze wolk uit. De lage-emissiezone in Antwerpen geraken we vast niet in. (lacht) Toch willen we er ooit eens de legendarische N7 van Parijs naar het zuiden van Frankrijk mee afleggen.”

Schuurvondst

“Toen we de auto vonden in de schuur van de ouders van Bea wisten we niet wat we ermee moesten aanvangen. Volgens een kenner was de auto niet meer te redden, op het interieur na. Einde verhaal, dachten we. Een tijdje later belde diezelfde man ons op; hij had een identieke auto uit 1972 gevonden waarvan de carrosserie nagenoeg perfect was. Maar doordat hij onderaan jaarlijks met olie werd ingespoten, was de olie via spleten ook in het interieur terechtgekomen. Dus waarom niet de carrosserie van de ene combineren met het interieur van de andere? Voor fanaten is dat als vloeken in de kerk, maar wij vonden het belangrijker om een stuk erfgoed van de schroothoop te redden.”

We vonden het belangrijk om een stuk erfgoed van de schroothoop te redden.

Oldtimermicrobe

“We hebben ook nog een Mercedes SL 230 (de ‘Pagode’) en een BMW 635 CSi. Maar het echte oldtimergevoel hebben we vooral in de Peugeot. Het is een rijdend salon. Wanneer we tijdens oldtimerritten een verkeersdrempel passeren, dan zien we oude sportwagens alle moeite van de wereld doen om niet over de grond te schuren, terwijl wij er in één vlotte beweging over rijden. Je voelt het amper, het rijgenot is onevenaarbaar. Wat helaas opvalt tijdens zulke clubritten is het gebrek aan fris bloed. Het zou fijn zijn mochten ook wat meer jongeren een oldtimer kopen. Ook zou het geen kwaad kunnen om een oldtimer vaker naar de keuring te sturen, wat nu niet verplicht is. Wij brengen onze wagens alvast elk jaar naar de garage. Veiligheid heeft geen prijs.”

Vorig artikelHip Bristol in 8 stappen
Volgend artikelGetest: Opel Insignia