In vervoering : Pieter Verrept met z’n Ford Capri van 1971

Je had de Mantaboys en de Caprikerels. Pieter hoort bij het laatste clubje. En die passie voor de Ford Capri is hem zowat met de paplepel ingegoten.

Blauw bloed

“Mijn overgrootvader was één van de eerste Ford-dealers. Dat was in 1922, ten tijde van de legendarische Model T. Ik ben geboren en getogen onder het Ford-gesternte en heb dus blauw bloed. (lacht) We woonden boven de garage, dus ik heb heel wat Capri’s zien passeren. Die auto is altijd blijven hangen. Langs welke hoek ik hem ook bekijk, hij bekoort mij. Zelfs langs de onderkant.”

Heerlijk geronk

“Ford heeft sinds de jaren 60 een sportief randje, en de Capri was daar een mooi voorbeeld van. Mooie sportieve lijn, maar toch betaalbaar. Mijn exemplaar is een V6. Heerlijk, dat geluid. Het is geen hels lawaai, hij ronkt gewoon mooi. Zalig wanneer je door een tunnel rijdt en de motor beschaafd hoort grommen. Op de oude folders dragen de bestuurders van die lederen handschoentjes. Toen ik deze Ford Capri kocht, vond mijn moeder dat zo leuk dat ze mij ook van die sporthandschoenen cadeau heeft gedaan.”

Mijn exemplaar is een V6. Heerlijk, dat geluid. Zalig wanneer je door een tunnel rijdt en de motor beschaafd hoort grommen.

Ten koste van de Mustang

“De Capri zou eigenlijk Colt heten, maar Mitsubishi was al met die naam gaan lopen. Volgens de legende kwam de kleinzoon van Henri Ford met de naam op de proppen. Hij was getrouwd met een Italiaanse en op huwelijksreis geweest naar Capri. Omdat hij zo onder de indruk was van het eiland, zou hij voorgesteld hebben die naam te gebruiken. Daar zou hij later echter spijt van krijgen. De Capri was ook in Amerika heel erg populair, waar de verkoop van hun eigen Mustang onder leed. De Amerikaanse Ford-afdeling zag de Capri daarom als Europese nestbevuiler en liet de verkoop ervan in de VS stopzetten.”

007

“Omdat mijn nummerplaat eindigt op 007 noemen mijn vrienden me weleens James. Ze zien me vaak met de Ford Capri rijden, zelfs in de winter. Ik hou hem netjes, maar hij hoeft niet in concoursstaat te verkeren. Ik ga het chroom niet met een tandenborstel zitten schrobben. Het dak in vinyl is trouwens heel handig om snel iets op te leggen. Ik kan er een bak bier op zetten zonder schrik te hebben dat ik het lak zou kunnen beschadigen.”

Meer Ford

Wist je dat Ford in ons land eerste auto’s bouwde in Antwerpen? Pas later zijn ze verhuisd naar Genk. Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Ford. Wil je genieten van nog meer nostalgie? Lees dan ook het verhaal van de Ford Consul Capri van Willy.

Vorig artikelWelke toebehoren moeten verplicht in je auto liggen?
Volgend artikelVAB-Verkeersprognose kerstvakantie: files naar skigebieden