De nieuwe en oude Land Rover Defender

Meer dan zeventig jaar heeft het geduurd – en dat is langer dan bij de Kever en de Mini – maar de Land Rover Defender bleef dan ook onomstotelijk. Toch was het uiteindelijk ook voor deze icoon tijd om zich aan te passen aan de huidige veiligheids- en milieunormen, dus werd de Defender die het levenslicht zag in 1948 met pensioen gestuurd.

Afscheid van een legende

De nieuwe Defender wacht dus de moeilijke taak om in de wielsporen van zijn legendarische voorganger te treden. Land Rover heeft in ieder geval zijn best gedaan om de liefhebbers te sussen door de herinnering aan de oude Defender niet volledig te wissen maar tegelijk wel alle registers open te trekken. Zo behoudt de Defender zijn hoekige torso, maar onderhuids schuilen de meest moderne snufjes en geavanceerde technologieën.

Defender 90 en 110

Als eerste wordt de 110 gelanceerd, met vijf deuren. Later volgt de kortere driedeurs 90. Naast de luxueuze Range Rover-familie en de functionele Discovery’s moet de Defender zijn plaats bestendigen als de meest terreinwaardige in het programma. En daar zal hij moeiteloos in slagen. Dat bewees hij al op het salon in Frankfurt, waar de nieuweling zijn spectaculaire debuut maakt door een helling van 42° naar beneden te rijden.

Spaarpot

Voor wie nu al wil beginnen sparen (of meteen bestellen), de 90-versies hebben een prijskaartje vanaf € 50.800, de 110 vanaf 56.800. Watertanden kan op landrover.be.