Ā© Bosch

Fietsen blijft aan populariteit winnen. Dat merkt VAB aan de sterk toenemende Fietsbijstand-dossiers. Ook elektrisch fietsen zit in de lift, met vooral de speedpedelecs die boomen. Jammer genoeg ziet VAB dat ook het aantal ongevallen spectaculair gestegen is.

De Vlaming kreeg in coronatijd de smaak van het fietsen te pakken. Los van het woon-werkverkeer speelt ook het feit dat meer en meer steden versneld inzetten op een sterk fietsbeleid een grote rol. En meer fietsinfrastructuur leidt automatisch tot meer fietsers. Waar we in coronatijd beperkt waren in reizen naar het buitenland, niet-essentiƫle autoritten een tijdlang verboden waren en het fietstoerisme in eigen land enorm toenam, blijkt dat laatste een gewoonte die we in 2021 en ook dit jaar aanhielden.

Dat was duidelijk te merken aan het aantal fietsgerelateerde oproepen die de VAB-Alarmcentrale te verwerken kreeg. Dit jaar opende VAB al bijna dubbel zoveel Fietsbijstand-dossiers als in 2019 (+92,4%). Ook in vergelijking met 2020 (+47,9%) en 2021 (+32,2%) blijft die stijging zich doorzetten. Op dit moment, begin september, zitten we in 2022 al boven het cijfer van heel 2019 en bijna aan het aantal van heel 2020.

Meer fietsongevallen

Jammer genoeg stelt VAB ook vast dat ook het aantal ongevallen significant stijgt. Er wordt duidelijk meer gefietst, maar dat gaat helaas ook gepaard met meer ongevallen. In vergelijking met 2019 zien we meer dan een verdubbeling van het aantal ongevallen. Meer nog: in 2022 telden we tot hiertoe al meer ongevallen dan in 2021, 2020 en 2019 op jaarbasis.

Meer lekke banden

Opvallend is ook de toename van het aantal lekke banden. Als we kijken naar de cijfers van VAB-Bijstand van januari tot en met augustus 2022 en we vergelijken die met dezelfde periode in 2019, 2020 en 2021, zien we een explosieve stijging van het aantal pechgevallen met banden. Problemen met een band is trouwens in bijna 3 op de 4 gevallen de reden dat mensen een beroep doen op VAB-Fietsbijstand. Problemen met de ketting, batterij, versnellingen en boordcomputer vervolledigen de ā€˜pechgevallen-top vijfā€™.

Speedpedelecs boomen

76,4% van de VAB-Fietsbijstand oproepen (61,6% e-bikes, 14,8% speedpedelecs) heeft te maken met elektrische fietsen. Meer dan 3 op de 4 dus, waar dit in 2019 nog 69% was. Als we er de speedpedelecs uitlichten, zien we een enorme toename: ruim vier keer zoveel pechgevallen met speedpedelecs als in 2019. Ook in vergelijking met vorig jaar zien we een stijging van toch nog +11%. Het mag duidelijk zijn dat woon-werkverkeer met de speedpedelec nog steeds aan populariteit wint.

Lees ook

Ken jij de regels voor speedpedelecs?
Zo kies je de juiste fietshelm
In 7 trappen vlot het najaar in
Veelgestelde vragen over fietsostrades

Vorig artikelMet SipWell drink je lokaal, lekker en gezond
Volgend artikelBelgiƫ zoals je het nog nooit zag