elektrische steps

Het toenemend aantal ongevallen met elektrische steps is alarmerend. VAB doet daarom enkele voorstellen die in België het gebruik van de step veiliger kunnen maken. Veel kunnen we leren van Parijs, waar duidelijke regels een positieve impact hebben.

De Parijse overheid greep in omdat er een opmerkelijke stijging was van het aantal ongevallen met (deel)steps. In 2017 vielen er in Frankrijk 284 gewonden en zelfs 5 doden, waarvan 40% in de ruime omgeving van Parijs. Daarnaast kwamen er heel wat klachten over de deelsteps. Voor gebruikers van (deel)steps was het vaak niet duidelijk waar zij al dan niet mochten rijden en parkeren. Dit veroorzaakte dan ook veel hinder voor voetgangers. Daarom werden er duidelijke richtlijnen opgesteld voor het gebruik van steps.

Duidelijke regels, meer parkeerplaatsen

De snelheid van elektrische steps is gelimiteerd tot 20 km/u en elektrische steps die op het voetpad rijden krijgen een boete van € 90 die kan oplopen tot € 135 als je niet binnen de twee weken betaalt. Om chaos van kriskras geplaatste steps te vermijden werd ook een specifieke regelgeving voor het parkeren van (deel)steps opgesteld.

  • Er mag niet geparkeerd worden op het voetpad; steps moeten parkeren op fietsparkeerplaatsen of parkeerplaatsen voor gemotoriseerde tweewielers en auto’s.
  • Verkeerd geparkeerde steps worden beboet (€ 35) of zelfs in beslag genomen (€ 10 per dag + € 49 boete); de boete wordt verstuurd naar de aanbieders.
  • Er wordt geïnvesteerd in 10.000 fietsparkeerplaatsen (7 miljoen euro), waar de deelsteps ook mogen parkeren, en 2.500 extra parkeerplekken speciaal voor deelsteps

Ook de aanbieders van de deelsteps nemen hun verantwoordelijkheid op. De parkeerboetes worden in sommige gevallen doorgerekend aan de gebruiker of de boetes worden voorkomen door een team in te zetten dat verkeerd geparkeerde steps verplaatst. Aanbieders van deelsteps hebben verder op hun app een interactieve kaart met plaatsen waar men wél mag parkeren.

Voorbeeld voor België?

Aangezien de ingreep slechts dateert van juli 2019, is het nog te vroeg om na te gaan of deze maatregelen een invloed hebben op de ongevalscijfers. Daarom ging VAB zelf op bezoek in Parijs. Daar konden we vaststellen dat er geen steps rijden op het voetpad en dat minder dan 2% van de steps hinderlijk geparkeerd stond. De maatregelen hebben dus duidelijk een positief resultaat. VAB is overtuigd dat deelsteps een belangrijke rol kunnen spelen als alternatief voor de auto maar dan moet het gebruik van steps op een veilige manier gebeuren. Ook in België neemt het aantal ongevallen met elektrische steps namelijk toe. Uit een enquête van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijkt dat 13% van de ondervraagde stepgebruikers al eens een ongeval of valpartij heeft gehad. Daarom is ook in België een duidelijke aanpak nodig met deze ingrediënten:

  • Sensibilisering over de plaats op de weg
  • De maximumsnelheid van de steps aanpassen aan de omgeving, automatisch limiteren afhankelijk van de zone (bijv. lagere snelheid in voetgangerszone)
  • Een duidelijke regelgeving voor het parkeren van steps
  • Voldoende controles op verkeerd geparkeerde steps
  • Boetes en mogelijkheid tot inbeslagname van de steps
  • De aanbieders moeten verantwoordelijk gesteld worden voor verkeerd geparkeerde steps
  • De stad moet voldoende investeren in parkeerruimte voor fietsen en deelsteps

 

Vind jij ook dat Parijs kan dienen als voorbeeld voor België? Vul dan hier onze enquête in.

Vorig artikelDe meest charmante stadjes van Umbrië
Volgend artikel9 Hanzesteden met hun eigen verhaal