tanken brandstof prijs van diesel en benzineFoto: Shutterstock

De brandstofprijzen gaan door het dak, waardoor je tankbeurt steeds meer kost. Maar waarom schommelen de prijzen zo hard en wat betaal je precies? 

Waarom gaat de prijs van diesel en benzine op en neer?

Zoals vaak is een prijsbepaling het simpele resultaat van het spel van vraag en aanbod. Dat is bij brandstof niet anders. Gaat het slecht met de economie, dan daalt de vraag en dus ook de prijs. Breekt er een conflict uit in een olieproducerend land, dan daalt het aanbod en stijgt de prijs van de ruwe olie. Daarnaast wordt er ook gespeculeerd. Als in een land de werkloosheidscijfers lager uitvallen, dan rekenen speculanten op economische groei en dus gaat de prijs omhoog. Ten slotte zijn er ook nog de schommelingen tussen de euro en de dollar. Ruwe olie wordt verkocht in dollar en wanneer de euro laag staat, moeten we meer betalen. De huidige hogen prijzen zijn het resultaat van verschillende factoren, zoals de economie die aantrekt, de naweeën van de pandemie waarbij havens niet optimaal functioneerden en olieproducerende landen die bewust minder olie bovenhalen om de prijs hoog te houden of om druk te zetten op andere mogendheden.

Wat is de maximumprijs?

Dagelijks wordt de prijs van ruwe olie vastgelegd op de beurs in Rotterdam. Economische Zaken in België baseert zich daarop voor het bepalen van een maximumprijs. Dat is de hoogste prijs die een uitbater van een tankstation mag vragen. Hij mag uiteraard een lagere prijs aanbieden door korting te geven. België is redelijk uniek op dat vlak. Weinig andere landen in Europa hebben zo’n maximumprijs.

Wat zit er in de prijs van diesel en benzine?

De prijs van diesel en benzine bestaat voor ongeveer 35% uit de grondstof en de verwerking daarvan. Daarnaast is er een distributiemarge van 11%. Dat zijn de kosten om de benzine en diesel te transporteren, verzekeringen af te sluiten en reclame te maken, samen met de winstmarges van de producenten. Een heel klein deel (0,5%) is voor de Apetra-bijdrage, die dient voor het in stand houden van een petroleumstock die we met ons land kunnen aanspreken in geval van nood. Veruit het grootste deel is echter voor Vadertje Staat. Op elke liter benzine betaal je namelijk accijnzen (36%) en op de totaalprijs nog eens 21% btw (17%). Dat betekent dus dat 53% van de prijs aan de pomp naar de overheid vloeit. De percentages zijn berekend op basis van de prijs van begin oktober 2021.

Hoe kun je besparen?

Je tank volgooien is een dure aangelegenheid. Kies daarom steeds voor het tankstation met de laagste prijzen. Bovendien kun je nog eens extra besparen met een VAB-Tankkaart. Daarmee krijg je op elke getankte liter bij Esso of Q8 2 cent extra korting. Dat is bovenop de gemiddelde korting van 11 cent die je bij Q8 en Esso krijgt (gebaseerd op het verbruik in België van VAB-klanten over de laatste 12 maanden). Op een tank van 50 liter tikt die besparing behoorlijk aan! Vraag dus snel hier een VAB-Tankkaart aan. Je kunt er alleen maar voordeel mee doen!

 

Lees ook

Waarom zit de tankdop soms links en soms rechts?

Wanneer ga je het best tanken?

Hoe veilig is brandstof tanken eigenlijk?

Vorig artikelOpritten in Merksem gaan dicht voor de Oosterweelwerken
Volgend artikelBen je echt sneller als je zigzagt in de file?