file hemelvaartweekendFoto: Wim Kempenaers

Het frustreert de ene mateloos, de ander ziet het als een sport. Maar win je echt tijd door constant van rijstrook te wisselen in de file? Wij hebben het voor jou getest!

Niemand staat graag in de file en natuurlijk wil iedereen zo snel mogelijk weer kunnen doorrijden. Sommige bestuurders denken tijd te winnen door voortdurend van rijstrook te wisselen wanneer het verkeer op de andere rijstrook sneller vooruitgaat. Maar win je daar ook echt tijd mee? En mag het wel?

Mag je constant van rijstrook wisselen?

De wegcode spreekt zich daar niet expliciet over uit. Wie de hele tijd van rijstrook wisselt, zal regelmatig rechts inhalen. Rechts inhalen is in principe verboden, maar bij file en stapvoets verkeer wordt rechts voorbijrijden niet aanzien als inhalen. Onder die voorwaarde mag het dus, maar of het wenselijk is, is een ander verhaal. Niemand zal raar opkijken van een bestuurder die eens van rijstrook wisselt, maar iemand die het constant doet, zal frustratie opwekken bij andere bestuurders.

Rechts inhalen is in principe verboden, maar bij file en stapvoets verkeer wordt rechts voorbijrijden niet aanzien als inhalen.

Zigzaggen maakt de file langer

Dat is niet onterecht, want veelvuldig zigzaggen maakt de file net langer doordat het achteropkomende verkeer vaker moet remmen. Remmen is wat de file in eerste instantie heeft veroorzaakt. Ironisch genoeg zorgt een zigzagger dus zelf mee voor de file waar hij in staat. Voorts is het gevaarlijk en werkt het ongevallen in de hand. Ook motorrijders komen zo in een gevaarlijke situatie terecht. Zij mogen namelijk met maximaal 50 km/u door een file rijden en worden bij het wisselen van rijstrook soms niet of te laat opgemerkt, met alle gevolgen van dien.

Ironisch genoeg zorgt een zigzagger zelf mee voor de file waar hij in staat.

Levert het tijdswinst op?

Dat is natuurlijk de hamvraag en dus hebben we een week lang de test gedaan. Elke dag reden we twee wagens vanaf hetzelfde punt door de ochtendfile naar Antwerpen. De ene auto bleef op hetzelfde rijvak, de andere wisselde wanneer het verkeer op één van de andere rijstroken vlotter ging. Uit onze test blijkt dat wie zigzagt gemiddeld 1 minuut en 43 seconden sneller was op een tijdspanne van 50 minuten. Een zeer beperkte tijdswinst dus en het is maar de vraag of die opweegt tegen het risico op ongevallen en de ongemakken en frustraties die je veroorzaakt bij andere weggebruikers.

Psychologische drang

Als de tijdswinst dan toch behoorlijk klein blijkt, waarom zijn we dan toch geneigd om telkens van rijstrook te wisselen? Chris Tampère, verkeersdeskundige aan de KU Leuven, verklaart. “Dat is veelal psychologisch. In files heb je de typische ‘stop and go’, maar dat loopt niet synchroon over alle rijstroken. Als jij in een ‘go’ zit, dan haal je in een wip een hele reeks buren in. Vervolgens kom jij stil te staan. Diezelfde buren schuiven jou dan weer voorbij in een mak tempo. Dat lijkt veel langer te duren dan toen je zelf aan het inhalen was. Daardoor denk je dat jij de pineut bent die voor de traagste strook gekozen heeft. Alleen, dat denken jouw buren ook. Het is dus pure perceptie. Zoals de test uitwees, levert constant heen en weer rijden nauwelijks iets op. Eén à twee minuten winst op ongeveer een uur filerijden, is dat de stress en het risico waard? Als iedereen zich zo in de file gaat bewegen, dan zal het aantal incidenten enkel maar toenemen en dát zal disproportionele file-ellende veroorzaken. Losstaand daarvan is de vraag of je sneller bent door te zigzaggen een beetje een achterhoedegevecht. Wie echt sneller door een file wil, past beter zijn gedrag aan door een ander tijdstip, een andere woon- of werklocatie of een ander vervoersmiddel te kiezen.”

 

Lees ook

Met de motor door de file: hoe doe je dat?

Hoe ontstaat een file en hoe wordt ze gemeten?

7 tips om veilig in de file te rijden

Vorig artikelHoe wordt de prijs van diesel en benzine bepaald?
Volgend artikel4 maanden extra tijd voor het terugkommoment