Elektrisch fietsen

Trappen met een elektrische fiets is kinderspel, maar je moet wel met enkele aspecten rekening houden. Met deze zes tips blijft elektrisch fietsen een plezier.

Elektrisch fietsen gaat sneller

Met een gewone fiets rijd je 15 à 20 kilometer per uur, met een elektrische fiets is dat al gauw 25 kilometer per uur. Dat maakt een groot verschil. Zelf zul je daar heel snel aan wennen, maar hou er rekening mee dat andere weggebruikers niet verwachten dat een gewone fiets zo snel gaat. Aan kruispunten ontstaan risico’s omdat andere fietsers, voetgangers en automobilisten nog niet incalculeren dat een elektrische fiets er veel sneller aankomt. Elektrisch fietsen betekent dus ook snel mogelijke risico’s kunnen spotten.

Leer je fiets kennen

Neem de tijd om in een veilige omgeving de bediening van je elektrische fiets helemaal onder de knie te krijgen. Leer bijvoorbeeld wennen aan het feit dat de ondersteuning niet meteen uitschakelt. Vooral in noodsituaties waarbij je graag instant snelheid zou willen verliezen, kan dat tot een paniekreactie leiden. Daarom: zorg ervoor dat je helemaal vertrouwd bent met die kleine verschillen in elektrisch fietsen.

Rem met beide remmen

De zwaardere elektrische fiets vergt wat meer remkracht. De remmen zijn daar voldoende op voorzien, maar je moet wel beide gebruiken. Idealiter gebruik je eerst de voorrem om vervolgens de fiets te stabiliseren met de achterrem. Bij krachtig remmen probeer je beter iets meer remdruk achteraan te zetten. Het is gemakkelijker een slippend achterwiel te controleren dan een blokkerend voorwiel. Dat laatste kan ook leiden tot een koprol.

Rijd met een hogere bandendruk

De elektrische fiets is zwaarder, en heeft dus een hogere bandendruk nodig. Waar die op een gewone stadsfiets 3 bar bedraagt, mag dat bij een elektrische fiets 4 bar (60 kilogram lichaamsgewicht) tot 6 bar (110 kilogram) zijn. Vermijd met te lage bandendruk te rijden, door het hogere gewicht van de fiets zal dat sneller leiden tot lek gereden banden. Door het meergewicht van de batterij achteraan, mag je de achterband iets meer druk geven dan de voorband.

Met helm is beter

We zijn het nog steeds niet gewend om een helm te dragen op de fiets. Maar zeker in combinatie met de hogere snelheden die je haalt met elektrisch fietsen, is de fietshelm eigenlijk onontbeerlijk.

Ken jij de regels voor elektrisch fietsen?

Ontdek ze hier!

Vorig artikelGetest: Seat Arona
Volgend artikelWat is de mooiste fietsroute van het land?