Seat Arona

De Seat Arona komt ook meespelen in de categorie van de compacte crossovers. Na de introductie van de grotere Ateca haalt Seat zo op korte tijd z’n achterstand in het SUV-segment in.

Betaalbare degelijkheid

De Seat Arona heeft dezelfde genen als de Volkwagen T-Roc, en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Voor een paar duizend euro minder koop je immers een weliswaar tien centimeter kleinere, maar vooral even goede auto. De crossover biedt veel binnenruimte – vooral voor hoofd en benen – en een degelijke afwerking en styling. De matzilveren inzetstukken bijvoorbeeld doen dankzij hun elegante design Italiaans aan, ondanks dat ze in harde plastics zijn.

Er zitten heel wat technische snufjes achter de mooie snoet van de Arona.

Arona voelt zich thuis in de stad

Wie met de Arona zijn offroadambities wil waarmaken, is eraan voor de moeite. De Arona is eerder een stads-SUV, die zich enkel op zijn voorwielen en grotere bodemvrijheid beroept om minder platgetreden paden te verkennen. Toch lukt dat aardig. Met zijn éénliter benzinemotor van 115 pk gekoppeld aan een soepel schakelende manuele zesbak reveleert de Seat Arona zich als een pittige crossover die vlot reageert op de minste stuurbeweging en als een Spaanse furie die nooit echt adem tekort komt. Enkel het start-stopsysteem reageert niet altijd even snel als verwacht en ook de geluiddemping kan beter.

Snufjes uit grotere modellen

‘Mobiele telefoon niet vergeten, alstublieft’ verschijnt op het navigatiescherm wanneer je het contact uitzet en je telefoon nog op de draadloze telefoonlader ligt. En wanneer de Arona tijdens het achteruitrijden een voetganger detecteert en meteen de automatische noodstop activeert, laat het infotainmentsysteem weten dat je op de weg moet letten. Deze crossover beschikt werkelijk over connectiviteitsfeatures en assistentiesystemen die doorgaans alleen in grotere modellen te vinden zijn. En alsof dat niet genoeg is, kun je hem verregaand personaliseren. We houden wel van wagens die ons het leven gemakkelijker, mooier en vooral veiliger maken.

TESTWAGEN
1.0 Xcellence (benzine), 115 pk
TESTVERBRUIK
8,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE
113 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 16.090, prijs testmodel: € 26.690
  • BIV: € 147,13
  • verkeersbelasting: € 119,93
PLUS
  • ruime binnenruimte
  • connectiviteitsfeatures en assistentiesystemen van grotere modellen
  • zeer personaliseerbaar
  • prijs-kwaliteitsverhouding
MIN
  • geluiddemping kan beter
  • start-stopsysteem reageert niet altijd even snel

Ook getest

Seat Ateca, Seat Ibiza

Tip

Wist je dat de ’t’ in Seat staat voor ’turismo’ en de auto dus vooral gemaakt was om heel Spanje mee te ontdekken? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Seat.

Vorig artikelVerkeersovertreding verjaart voortaan pas na 2 jaar
Volgend artikelElektrisch fietsen? Even wennen!