automerk stopt

Mitsubishi zal niet meer bij ons worden verkocht. Doorheen de tijd verdwenen al meer automerken dan er bijkwamen. Maar hoe zit het met onderdelen, de waarborg en het onderhoud van jouw wagen als het automerk stopt?

Welke automerken verdwenen al?

Van Austin tot Volga. Zelfs als we ons beperken tot de voorbije vijftig jaar, dan is het aantal nauwelijks bij te houden. Merken worden overgenomen, gaan failliet of worden niet langer gecommercialiseerd in een bepaalde regio. Dat laatste was het geval met Daihatsu en gebeurt nu ook met Mitsubishi, waarvan we hier nog eens de geschiedenis van het merk schetsen.

Zijn er dan nog onderdelen beschikbaar?

Hoewel Mitsubishi zich terugtrekt uit Europa blijft de vijf jaar garantie intact. De Belgische importeur Beherman verzekert nog minstens tien jaar service en de beschikbaarheid van onderdelen. Dat laatste mag geen probleem zijn, want de Mitsubishi-modellen zijn nog in productie. Ze zijn alleen niet meer hier beschikbaar.

Kun je als Mitsubishi-klant op naservice rekenen?

Wat Mitsubishi betreft zeker. Ook Beherman heeft op dat gebied een goede reputatie. Dat blijkt uit het verleden. Tussen 1979 en 2011 was Beherman de importeur van Saab. Na het falen van het Zweedse merk bleef de Belgische importeur niet enkel voor ons land maar voor heel Europa Saab-onderdelen voorzien tot 2017. Ondertussen profileert een ander bedrijf zich als Saab-specialist in België. Een aantal Saab-onderdelen wordt nog altijd in Zweden en China gemaakt. Sommige onderdelen zijn trouwens dezelfde als die van een aantal Opel-modellen.

En wat met merken als Daihatsu en Rover?

Daihatsu bestaat nog altijd, maar wordt niet meer in Europa verkocht. Heel wat mechanische onderdelen en componenten van de ophanging deelt het merk met Toyota. Voor sommige Rover-modellen kun je Honda-onderdelen gebruiken. Voor modellen met een klassieke of historische waarde, zoals de oorspronkelijke Mini en MG B, worden nog altijd onderdelen geproduceerd.

Zijn er dan geen problemen mogelijk op termijn?

Zaken zoals schokdempers, riemen, filters, kabels, injectiepompen, carburators en bougies worden ook door andere automerken gebruikt. Dat mag dus geen probleem zijn. Onderdelen als stuurhuizen, starters en alternatoren worden gereviseerd, terwijl gespecialiseerde bedrijven remblokken en remschoenen van nieuwe voeringen kunnen voorzien. Op termijn kan het wel moeilijk worden om koetswerkpanelen en componenten van het interieur te vinden. Daarvoor moet je je geluk beproeven bij een auto-afbraakbedrijf.

 

Lees ook

Wat is het verschil tussen een klein en groot onderhoud?

Naar de garage: 5 nuttige tips

Wat gebeurt er met mijn oude auto?