Mitsubishi Eclipse

Mitsubishi heeft enkele moeilijke jaren achter de rug, maar timmert aan een broodnodige comeback met deze Eclipse Cross. En die weet de aandacht te trekken.

Geen grijze muis

Het opvallende design van de Mitsubishi Eclipse Cross merk je meteen. De glooiende daklijn mondt uit in een tweedelige achterruit. Het front volgt dan weer de stijl van de grotere Outlander, kwestie van de Mitsubishi-identiteit te bewaren. Je stapt vlot in dankzij het vrij hoge koetswerk. Eens in de auto ontdek je een ruim en flexibel interieur. De leuning van de achterbank kan in negen verschillende standen worden geplaatst en de achterbank zelf laat zich traploos over een afstand van twintig centimeter verschuiven. Ondanks alles is de koffer echter niet uitzonderlijk groot. De boordplank oogt minder spectaculair dan het koetswerk en is enkel verkrijgbaar in het zwart. Wel zijn er op de duurdere versies pianozwarte inzetstukken om het geheel wat klasse te geven.

Je stapt vlot in dankzij het vrij hoge koetswerk. Eens in de auto ontdek je een ruim en flexibel interieur.

Beperkt motorenaanbod

Voorlopig is er enkel een 1.5-liter benzine (163 pk) met manuele versnellingsbak of CVT. In de duurste uitvoering is er zelfs vierwielaandrijving in combinatie met een CVT. De meeste aandrijfkracht gaat naar de voorwielen, maar dat kan veranderen in functie van de grip. Bovendien kies je tussen drie rijmodi (auto, sneeuw en grind). Eén ding staat vast: met vierwielaandrijving heeft deze Mitsubishi Eclipse Cross enorm veel grip en geen vervelende stuurreacties. De CVT vraagt wel een aangepaste rijstijl. Druk het gaspedaal te enthousiast in en de motor klimt in een hoger toerental zonder dat je de indruk hebt dat de auto navenant versnelt. Wel is deze transmissie voorzien van acht voorgeprogrammeerde verhoudingen die je via schakelpeddels ter hoogte van het stuur inschakelt. In de loop van 2018 komen er nog dieselversies met een 2.2-liter.

  • Mitsubishi Eclipse
TESTWAGEN

1.5 viercilinder turbomotor (163 pk), benzine

TESTVERBRUIK
9,7 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
159 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 26.490, prijs testmodel: € 37.490
  • BIV: € 747,34
  • verkeersbelasting: € 226,18
PLUS
  • basisuitrusting
  • origineel design
  • gemakkelijke instap
  • variabel interieur
  • afwerking
  • grip
MIN
  • koffervolume
  • verbruik
  • zichtbaarheid naar achteren
  • combinatie met CVT
  • voorlopig geen diesel

Leestip

Wist je dat de Lancer de eerste Mitsubishi was die je kon kopen op het Europese vasteland? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Mitsubishi.

Vorig artikelWist je al dat je dit kon doen met je autosleutel?
Volgend artikelWinterzon: hier is het nog mooi weer!