Volvo C40

De nieuwe Volvo C40 Recharge rolt uitsluitend in Gent van de montagelijn en bestaat enkel met een 100% elektrische aandrijving.

Hoewel de Volvo C40 nieuw is, komt hij toch vertrouwd over. Geen wonder, want hij is afgeleid van de populaire XC40. Qua uiterlijk steekt het grote verschil in het geblindeerde koelrooster, de specifieke velgen, de zes centimeter lagere daklijn en de afhellende coupéachtige achtersteven, die het hoog laden van bagage helaas beknot. Wel is er vooraan een zogenaamde frunk (front trunk) van 31 liter voor het opbergen van een kleine reistas of aktetas.

Eén pedaal-bediening

Volvo wil niet enkel zijn volledige gamma elektrificeren, maar op termijn ook zijn productie CO2-neutraal maken. Voor het interieur van de Volvo C40 worden zo veel mogelijk gerecycleerde materialen gebruikt en is leder niet langer een optie. Daarnaast is veel aandacht besteed aan de connectiviteit en dat gebeurde in samenwerking met Google. Het systeem draait op Android, terwijl updates automatisch gebeuren. Vaak gebruikte functies voor bijvoorbeeld de airco en de audiobediening kun je rechtstreeks bedienen zonder dat je in het menu hoeft te duiken en waardoor je je aandacht meer op het verkeer kunt toespitsen. Het instrumentenbord is digitaal en kan op verschillende manieren worden ingesteld.

Vanaf het moment dat de sleutel zich in de auto bevindt, is de Volvo C40 geactiveerd. Om te beginnen rijden volstaat het om ‘D’ of ‘R’ in te schakelen. Als bestuurder kun je kiezen tussen een gewone pedaalbediening of een één pedaal-systeem, waarbij een sterk motorremeffect optreedt wanneer je de druk van het rechterpedaal haalt en het in veel gevallen niet nodig is om de klassieke rem te gebruiken. Handig in de file!

Je zou niet denken dat de Volvo C40 in minder dan 5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u spurt.

Twee elektromotoren

Het belangrijkste element van de Volvo C40 Recharge Twin is uiteraard zijn aandrijving. In het begin is er enkel de Twin, wat verwijst naar de twee elektrische motoren, die samen goed zijn voor een indrukwekkende 300 kW of 408 pk en zorgen voor vierwielaandrijving. Als je de C40 met zijn geblokt uiterlijk ziet staan, dan zou je niet denken dat een spurt vanuit stilstand naar 100 km/u in iets minder dan 5 seconden kan. Tot voor kort waren dat cijfers die je met een Lamborghini of Ferrari zou associëren.

Zoals bij de meeste elektrische auto’s is de C40 bijzonder stil. Eens boven de 70-90 km/u zijn het vooral rij- en rolgeluiden die je hoort. Ondanks de fikse prestaties is de C40 niet uitgesproken sportief. Dynamisch lijkt een betere omschrijving. Dat komt vooral door de stuurinrichting, die weinig feeling genereert, en de hoge zitpositie. Uiteraard is er ook geen oppeppend motorgeluid. De C40 voelt wel stabiel aan. Dat komt door het lage zwaartepunt, de goede gewichtsverdeling tussen voor- en achteras en de vierwielaandrijving. De ophanging is vrij soepel, maar heeft het wel moeilijk met het verwerken van abrupte oneffenheden.

Drie jaar gratis onderhoud

In de beginfase is de Volvo C40 Recharge Twin enkel leverbaar in de Launch Edition met een stevige standaarduitrusting, zoals een vast panoramisch dak, tweekleurig koetswerk, vierseizoensbanden (geschikt voor op sneeuw) en de interessante Pixell-ledverlichting vooraan. Met dit systeem rijd je met grootlicht zonder anderen te verblinden.

De twee elektrische motoren worden gevoed door een 78 kWh-batterij die via een snellader in 40 minuten voor 80% wordt geladen. Via een AC-lader (11 kW) duurt het laden 8 uur. Volvo spreekt van een actieradius van 420 tot 444 kilometer. Wij zouden het eerder bij 350 kilometer houden.

Volvo voorziet een waarborg van 3 jaar/100.000 kilometer. Opmerkelijk is dat het onderhoud in die periode gratis is, met inbegrip van het jaarlijks vervangen van de ruitenwissers en indien nodig het vervangen van remblokken en remschijven. Voor de batterij wordt een garantie van 8 jaar voorzien.

De Launch Edition is prijzig, maar in de loop van volgend jaar komen er minder dure versies, onder meer met één motor.

  • Volvo C40
TESTWAGEN
elektrisch 300 kW/408 pk
TESTVERBRUIK
20,7 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • basisprijs:  € 62.150 – prijs testmodel: € 62.150
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Standaard uitrusting
  • Afwerking
  • Zitruimte achterin
  • Makkelijke in- en uitstap
  • Prestaties en rijgemak
  • Veilig weggedrag
  • Bediening audio en airco
  • Verlichting
  • Fiscaal interessant
  • Onderhoud en garantie
MIN
  • Prijzig
  • Zicht naar achteren
  • Lichte en gevoelloze stuurinrichting
  • Vering bij verwerken abrupte oneffenheden

Ook getest

Volvo V60Volvo XC40Volvo XC60Volvo XC90

Leestip

Wist je dat Volvo eerst wagens bouwde in Alsemberg en pas later verhuisde naar Gent? Meer van dit soort leuke feiten lees je in de geschiedenis van Volvo.

Vorig artikelDe Opel Kadett, het groene blaadje van Arne
Volgend artikelStille schoonheid: de mooiste winterwandelingen