Hyundai Tucson

In de categorie van de compacte SUV’s laat de nieuwe Hyundai Tucson zich opvallen zonder te choqueren. Wij gingen er mee de baan op voor een testrit.

Hoger kwaliteitsgevoel

Strakke en golvende lijnen vloeien wonderwel in elkaar over en er zijn tal van originele details. Zo bestaan de koplampen uit verschillende oplichtende elementen die in het koelrooster zijn geïntegreerd. Ook het interieur heeft een evolutie doorgemaakt. Het kwaliteitsgevoel wordt opgekrikt door de mals aanvoelende materialen en de hightech boodschap is alom aanwezig met onder meer een digitaal dashboard dat van aanblik verandert naargelang de rijmodus (Eco, Normaal, Sport) die je kiest. Centraal prijkt een touchscreen dat de traditionele knoppen vervangt, al is dit niet altijd gebruiksvriendelijk.

De Hyundai Tucson is een opvallende verschijning die het overwegen waard is voor wie in dit segment gaat shoppen.

Helemaal mee

De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling van onze testauto laat zich bedienen met toetsen en je kan ook sequentieel schakelen vanop het stuurwiel. Op het gebied van connectiviteit is de Hyundai Tucson toonaangevend. Ook de veiligheidsuitrusting is indrukwekkend. Voorbeeld daarvan is de manier waarop bij het aanzetten van de richtingaanwijzer de dode hoek via camerabeeld in het instrumentenbord verschijnt. Met zijn lengte van precies 4,5 meter blijft de Tucson trouw aan het formaat van een compacte middenklasser, maar dan wel met een ruim en praktisch interieur. De instap is makkelijk, de achterbank breed, de beenruimte meer dan voldoende en de koffer heeft een aanzienlijk volume.

Verschillende hybridevormen

Onze testauto was een mild hybride diesel met een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km. Je kan ook kiezen voor een benzine, een mild hybride benzine, een zelfladende hybride met benzine of een plug-in hybride met benzine (die helaas vrij duur is en enkel bestaat met vierwielaandrijving). De meeste Tucsons zijn voorwielaandrijvers en dus geen echte offroaders. Op het asfalt rijdt de Hyundai Tucson strak maar zelfzeker. Wel heeft de ophanging het lastig met abrupte oneffenheden. De Tucson is hoe dan ook het overwegen waard voor wie in dit segment gaat shoppen.

  • Hyundai Tucson
TESTWAGEN
1.6 viercilinder diesel/mildhybride, 100 kW/136 pk
TESTVERBRUIK
6,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
141 g/km (WLTP)
BUDGET
  • basisprijs (1.6 viercilinder benzine, 110 kW/150 pk): € 29.349 – prijs testmodel: € 38.340
  • BIV: € 77,17
  • verkeersbelasting: € 179,14
PLUS
  • Geslaagd en origineel design
  • Veilig rijgedrag
  • Zitruimte achterin
  • Makkelijke instap
  • Grote koffer
  • Connectiviteit
  • Veiligheidsvoorzieningen
  • Afwerking
MIN
  • Prijs kan aardig oplopen
  • Niet uitzonderlijk zuinig
  • Verwerken van oneffenheden
  • Bediening aanraaktoetsen

Ook getest

Hyundai i10, Hyundai i30Hyndai Kona, Hyundai Santa FeHyundai Ioniq

Leestip

Wist je dat België het eerste Europese land was waar je een Hyundai kon kopen? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Hyundai.

Vorig artikel6 B&B’s in het Belgische groen
Volgend artikelCoronaproof naar de kust: dit zijn de rustigste stranden