Voor de vierde generatie van de A3 kiest Audi voor een expressief design met een opvallend koelrooster, geflankeerd door ruim bemeten luchthappers en led-lichten rondom. Met de gewelfde flanken oogt de A3 heel wat dynamischer dan voorheen.
Compacte vijfdeurs
De A3 bestaat niet als driedeurs. Wel is er, naast de klassieke Berline, de Sportback, wat Audi-jargon is voor vijfdeurs. Met zijn 4,34 meter blijft deze Sportback trouw aan de compacte afmetingen van het uittredende model. Hij profileert zich als een chic alternatief voor de Volkswagen Golf, waarmee hij trouwens zijn onderstel deelt. Op praktisch vlak noteren we dat het koffervolume 380 liter bedraagt en dat de achterbank in drie afzonderlijke delen kan worden neergeklapt.
De Sportback profileert zich als een chic alternatief voor de Golf.
Nieuwe stijl
De inrichting van het interieur van de Audi A3 Sportback is volledig nieuw en ook hier kiest Audi voor een frisse stijl, terwijl de afwerking feilloos blijft. De strakke lijnen van weleer ruimen plaats voor een knap gevormde boordplank, waarbij verschillende volumes in elkaar overvloeien. Net zoals bij andere VW-modellen is resoluut gekozen voor een digitale aanpak van de tellers, verklikkers en de bediening. Ook spraakherkenning is geïntegreerd. Wel vinden we het jammer dat het nochtans goed werkende MMI-systeem met de druk/draaiknop is verdwenen en dat bepaalde functies, ook voor audio, via een aanraakschermpje lopen. Gelukkig kan de airco nog met klassieke knoppen worden bediend.
Voor veelrijders
Onze testauto was voorzien van de 116 pk sterke 2.0 TDI motor. Deze diesel komt nog altijd tot zijn recht bij veelrijders. We noteerden een gemiddeld verbruik van slechts 4,3 l/100 km. Bovendien munt deze motor uit door zijn trekkracht. Tijdens het versnellen zijn we minder enthousiast over het gegrom dat deze viercilinder verspreidt. Gelukkig is een vlot schakelende manuele zesbak met lange overbrengingen standaard, waardoor het motortoerental en het bijhorend geluid beperkt blijft. De Audi A3 Sportback voelt enorm koersvast aan, maar de stuurinrichting geeft de ware liefhebber te weinig feedback.
TESTWAGEN |
2.0 viercilinder (turbodiesel), 116 pk |
TESTVERBRUIK |
4,3 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
92 g/km (NEDC) |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Audi A1, Audi A5 Coupé, Audi Q3, Audi Q8, Audi A6
Leestip
Wist je dat de vier ringen van Audi verwijzen naar de vier merken die vroeger onder de Auto Union zaten: Audi, Horch, DKW en Wanderer? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Audi. Of maak kennis met de gifgroene Audi 80 van Danny.