De Renault Mégane lag al vier maal op de tekentafel. Nu heeft de Nederlandse autodesigner Laurens van den Acker zijn potlood op het succesmodel losgelaten.

Vormgeving

De fransoos kreeg een langere wielbasis en grotere spoorbreedte. De ontwerper schijnt binnen dit segment, anders dan bij bijvoorbeeld de Espace, streng gebonden te zijn aan allerlei conventies. Om de nieuwe Renault Mégane toch boven de massa te verheffen, ging van den Acker aan de slag met licht. De C-vormige dagrijverlichting (niet op het instapmodel) geeft het front een heel eigen gezicht. De golvende, rode ledstreep die de achterlichten vormt, maakt van de achterkant een waar kunstwerk.

Interieur

De Renault Mégane deelt veel van zijn techniek met de eerder dit jaar geïntroduceerde Espace en Talisman, en dat zie je aan de binnenkant vooral aan dat grote, staande aanraakscherm, waardoor het R-Link multimedia systeem net zo gemakkelijk te bedienen is als je tablet thuis. Je bepaalt zelf de weergave, kunt je favoriete apps downloaden en hebt de mogelijkheid om alle functies te personaliseren. Naast de vingers valt het systeem ook te bedienen met de stem, wat vooral tijdens het rijden heel gemakkelijk is. Deze vijfdeurs hatchback, met een bovengemiddeld grote kofferruimte, is geschikt voor een modern gezin met (kleine) kinderen; gezien de redelijk krappe zit waar de achterban mee moet omgaan.

Rijgedrag

Onze testversie, de 130 pk sterke 1.6 dCi dieselmotor, is eenmaal op toeren lekker krachtig. Helemaal onder in het toerengebied heeft hij een dipje waar je even doorheen moet. De ruwe koppeling is wat moeilijk in de omgang en vergt enige behendigheid. Dit in tegenstelling tot de koppeling van de Talisman, waarbij het dieselen juist soepel en ontspannen aanvoelt. Nog een verschil is het onderstel, dat bij de nieuwe Mégane echt sportief aanvoelt, met name door de demping. Een sportief type dus, met een toch nog enigszins comfortabel karakter. De Mégane heeft een zelfverzekerde stijl, die het rijden in een Franse auto weer echt leuk maakt. Met een pittige motor, een goede wegligging en rust aan de oren is het zeker geen straf om in te rijden. Hij is wendbaar, scherp en direct.

  • Renault Mégane
TESTWAGEN
Energy 1.6 dCi (diesel), 130 pk
TESTVERBRUIK
5,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE
103 g/km
BUDGET
basisprijs: € 27.250
BIV: € 517,80
verkeersbelasting: € 294,33
PLUS
  • pittige diesel
  • design
  • goede wegligging
  • 4Control-vierwielbesturing (GT-uitvoering)
MIN
  • de koppeling die niet helemaal soepel aangrijpt
  • 6-liter diesel pas vanaf 3e uitrustingsniveau
  • beperkte trekkracht bij laag toerental
  • laaddrempel koffer

Ook getest

Renault ScénicRenault Espace, Renault KoleosRenault Talisman

Leestip

Wist je dat de befaamde Renault 16 ‘La DS des pauvres’ werd genoemd? Meer van dit soort leuke weetjes vind je in de geschiedenis van Renault.

Vorig artikelIn Vervoering: Harley-Davidson Amigo
Volgend artikel6 keer op ontdekking in Valencia