Hyundai Kona

Kona bekent kleur

Gloednieuw is deze opvallende compacte SUV. De Hyundai Kona ziet er best avontuurlijk uit met zijn verhoogde ophanging, stevige bumperschilden en geaccentueerde wielkasten. Je kunt je bovendien helemaal laten gaan wat de kleur betreft. Kiezen uit 23 kleurencombinaties, al dan niet met een contrasterend dak, is geen sinecure. Ook het interieur kun je pimpen met drie verschillende kleuren. Iets minder zijn de harde plastics en het aanraakscherm waarop een radiozender kiezen niet zo gebruiksvriendelijk is. Wel handig zijn de vier volwaardige zitplaatsen en de ruime koffer.

Zelfs de basisversie van de Kona komt al met een voortreffelijke basisuitrusting.

Motoren

De basisversie krijgt meteen een sterke turbomotor met 120 pk. Hoewel het vermogen aanzienlijk is, blijft de cilinderinhoud van deze benzine beperkt tot 1.0 liter, verdeeld over drie cilinders. De aandrijving gebeurt via de voorwielen en een manuele zesbak is standaard. De topversie is een 1.6 liter viercilinder benzine met turbo en een stevige 177 pk, die via een automatische transmissie met zeven versnellingen en twee koppelingen naar de vier wielen wordt geloodst. Deze uitstekende combinatie is enkel mogelijk in de hoogste van de vier beschikbare uitrustingsniveaus, wat de prijs opkrikt tot een stevige 29.999 euro.

Veilige wegligging

Bij onze testwagen schakelt de vierwielaandrijving zich automatisch in bij mindere grip. Het is ook mogelijk om de vierwielaandrijving via een toets vast te zetten, bijvoorbeeld bij slechte weersomstandigheden of op ruw terrein. Dankzij die integrale aandrijving en de strakke maar harde vering heeft de Hyundai Kona een veilige wegligging. Het comfort wordt echter aangetast door rij- en rolgeluiden. Maar terug naar de basisversie. Die is met 17.899 euro toegankelijker qua prijs en komt met een voortreffelijke basisuitrusting: noodremhulp, voetgangersdetectie met automatische remfunctie, blindehoekdetectie en rijstrookbewaking.

TESTWAGEN
1.6 viercilinder turbomotor (benzine), 177 pk
TESTVERBRUIK
8,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
153 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 17.899, prijs testmodel: € 29.999
  • BIV: € 712,07
  • verkeersbelasting: € 264,39
PLUS
  • leuk design
  • gemakkelijke instap
  • wegligging
  • combinatie motor-versnellingsbak
  • 5 jaar waarborg zonder kilometerbeperking
MIN
  • geen verschuifbare achterbank
  • harde plastics interieur
  • verbruik kan oplopen
  • rij- en rolgeluiden
  • voorlopig geen diesel

Ook getest

Hyundai TucsonHyundai i30Hyundai Ioniq

Leestip

Wist je dat België het eerste Europese land was waar je een Hyundai kon kopen? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Hyundai.

Vorig artikelWelk type autodelen past bij jou?
Volgend artikelBinnenkort verbod op dieselwagens in Duitse steden?