Autodelen header

Van jongs af aan wordt ons geleerd dat we moeten delen. Dus wat doet de gemiddelde Belg zodra hij wat spaarcentjes heeft? Een eigen auto kopen, om er moederziel alleen mee in de file te gaan staan. Dat moet en kan anno 2018 anders dankzij autodelen. De vraag is alleen: welk type autodelen past het best bij jouw pendelprofiel?

Verschillende types autodelen

In een bos met nogal wat bomen, zo blijkt. De afgelopen jaren zijn er een heleboel aanbieders bijgekomen, wat de markt van autodelen weliswaar breder maar ook complexer heeft gemaakt. In grote lijnen wordt er gedifferentieerd tussen

  • aanbieders met een eigen vloot (vb: Cambio) en
  • particulieren die (privé)wagens delen, door
    • kosten te delen tussen vrienden of kennissen (vb: Cozycar)
    • een online platform waar gebruikers en aanbieders mekaar ontmoeten (vb: CarAmigo).

De keuze wordt vaak ingegeven door het aanbod: in een stad als Antwerpen liggen de publieke deelauto’s quasi voor het rapen, terwijl gezinnen ‘op de buiten’ zich vaak zelf groeperen om in de kosten van een wagen te delen.

Lees ook: Hoe werkt autodelen?

Waar je deelauto ophalen?

Er bestaan deelauto’s met ofwel een vaste staanplaats ofwel zogenaamde free-floating wagens. Die laatste drop je gewoon binnen een bepaalde zone. De volgende gebruiker kan dan op zijn smartphone zien waar de auto zich bevindt. De deuren openen (en in sommige gevallen zelfs starten) kan ook digitaal, waardoor er geen gedoe meer is met lockers en sleutels.

Kwestie van plannen

Nadeel van geen eigen auto te hebben, is dat je beter moet plannen. Bij aanbieders met een grote vloot zoals Cambio ben je relatief zeker van een goede beschikbaarheid. Maar als je met kennissen moet afstemmen wie wanneer over de deelauto kan beschikken, dan moet je al eens inbinden en een verplaatsing uitstellen. Mensen gaan de wagen op die manier bewuster gebruiken, waardoor er hoe dan ook minder gereden wordt en bijgevolg centjes worden gespaard.

Autodelen boomt

De markt voor het autodelen is sinds 2012 aan het boomen, met een jaarlijkse groei van 30 tot 40 procent. In 2017 waren er in België 40.000 bestuurders ingeschreven op de verschillende deelsystemen, goed voor dik 30.000 deelauto’s. Daartegenover staan nog steeds een half miljoen klassieke inschrijvingen, maar de opmars geeft aan dat er een mentaliteitswijziging aan de gang is. Volgens de laatste statistieken kan 1 deelauto in drukbevolkte gebieden wel 15 privéwagens vervangen, terwijl dat op de buiten nog altijd 1 op de 7 is. Groeipotentieel is er dus zeker, vooral als geïnteresseerde gebruikers de winst eens zwart op wit becijferd zien.

Bespaar geld met autodelen

Hoeveel je precies kunt besparen met een deelauto hangt af van je pendelprofiel. Het kostenplaatje van een doorsneewagen bedraagt ongeveer 5000 à 6000 euro per jaar (exclusief aankoop), waarvan je 1000 tot 3000 euro kunt uitsparen door aan autodelen te doen.

Overzicht van alle aanbieders

Hier vind je een handig overzicht met bijna alle spelers op de markt en hun prijzen en manier van werken.

Ledenvoordeel

Als VAB-lid krijg je een korting van € 10 op de eenmalige instapkost voor het ‘Starttarief’ of een jaarlijkse, permanente korting van € 15 op het ‘Bonustarief’. Klik hier voor meer info.

Vorig artikelWerknemers verdienen elektrische fiets terug in 3 jaar
Volgend artikelGetest: Hyundai Kona