Dutisland

Het Duitse Hooggerechtshof heeft beslist dat steden voortaan een verbod op dieselwagens mogen invoeren. Welke concrete gevolgen dat heeft, is nog niet duidelijk.

Door een klacht van milieuorganisaties werd zowel Stuttgart als Düsseldorf door een lagere rechtbank verplicht om dieselwagens te bannen uit het centrum. Beide steden kampen met een hoge vervuilingsgraad. Dat komt niet alleen door auto’s, maar ook door de industrie. Bij bepaalde weersomstandigheden stroomt die vuile lucht zelfs ons land binnen. De deelstaten waarin Stuttgart en Düsseldorf liggen, klaagden het dieselverbod aan bij het Hooggerechtshof. Zij vonden namelijk dat steden niet mogen beslissen over zo’n verbod als er geen nationaal wettelijk kader bestaat. Het Hooggerechtshof heeft nu echter beslist dat steden dat wel degelijk mogen doen, zelfs zonder nationaal wettelijk kader.

Concrete gevolgen

De gevolgen van dit besluit zijn nog niet meteen duidelijk. Zo moet er nog worden bekeken wanneer het verbod zal ingaan en welke wagens precies getroffen zullen worden. Naar alle waarschijnlijk gaat het om wagens die de Euronorm 6 (D Temp) niet halen. Ook wagens met Euronorm 6 A tot en met C zouden dus getroffen kunnen worden. Het nieuwe arrest zegt alvast wel dat er een overgangsperiode moet zijn en dat er uitzonderingen moeten komen voor bepaalde bevolkingsgroepen. Nu steden zelf een verbod op dieselwagens mogen invoeren, kan er een lappendeken van verschillende voorschriften ontstaan. Het verbod op dieselwagens zou namelijk ook beperkt kunnen worden tot sommige momenten en/of delen van een stad.

Blauw vignet

Eén van de mogelijkheden om toch enige duidelijkheid te scheppen over wie een bepaalde stad wel of niet in mag, is het invoeren van een nieuw nationaal vignet. Na het rode, gele of groene vignet, zou er dan een blauw vignet bijkomen. Daarover wordt al langer nagedacht, maar de beslissing om het in te voeren, zou nu in een stroomversnelling kunnen komen.

Huidige situatie

Voorlopig blijven gewoon de oude regels van toepassing. Wie in de centra van sommige Duitse steden rijdt, heeft een milieuvignet nodig. In bijna alle gevallen is een groen vignet de minimumvereiste. Het Duitse milieuvignet kun je bestellen bij VAB. Actueel zijn er alleen in Hamburg-Altona twee straattrajecten van respectievelijk 0,6 en 1,7 km voor oudere diesels (zowel personenwagens als vrachtwagens) verboden en verwacht men in Stuttgart vanaf oktober 2018 mogelijk een algemeen rijverbod voor diesels met Euro 1 tot en met 4.

Vorig artikelGetest: Hyundai Kona
Volgend artikelVolvo XC40 is nieuwe ‘Auto van het Jaar’