BMW 6 GT

De BMW 6GT vervangt de weinig geliefde 5GT. En dat het om meer dan een nieuw cijfertje gaat, konden wij ontdekken tijdens onze testrit.

BWM 6GT is eleganter dan 5GT

De BMW 6GT, die voluit 6 Reeks Gran Turismo heet, vervangt de weinig geliefde en plompe 5GT. BMW wilde het concept van de ruime vijfdeurs duidelijk niet laten varen, maar trachtte eveneens een auto te creëren die slanker en dynamischer overkomt. De 6GT werd langer, lager en breder, wat hem elegantere proporties geeft. Toch zet hij geen nieuwe standaard neer wat design betreft. Hij oogt klassiek en voorspelbaar als BMW.

Als een limousine

De boordplank is qua look en inrichting nauw verwant met die van de 5 Reeks. Kenmerkend zijn de overzichtelijke tellers, het centrale infoscherm en de gemakkelijke bediening van zowel de primaire functies als het infotainmentsysteem. De BMW 6GT heeft een uitzonderlijk lange wielbasis en dat maakt dat je achterin beenruimte hebt als zat je in een limousine. Zelfs de achterbank stel je elektrisch in. Ook de koffer is met 610 liter royaal.

De BMW 6GT is een uitstekende comfortauto waarmee je moeiteloos lange afstanden aflegt, maar echt sportief is hij niet.

Luchtvering maakt rijden nog comfortabeler

Met de 6GT wil BMW alleszins een comfortabele auto aanbieden. De rij- en rolgeluiden worden perfect onderdrukt en de standaard audio-installatie is van uitstekende kwaliteit. Wie zich helemaal wil laten gaan, kan ook een Harman Kardon installatie bestellen. Achteraan is een luchtvering standaard, vooraan een optie. De BMW 6GT voelt veel wendbaarder aan dan zijn voorganger, met dank aan het lage zwaartepunt en de gewichtsbesparing van 150 kilo.

Ideaal voor lange afstanden

De BMW 6GT is een uitstekende comfortauto waarmee je moeiteloos lange afstanden aflegt. Echt sportief is hij niet. Daarvoor is de respons van de stuurinrichting wat te afstandelijk. Tijdens onze testrit noteerden we met de 630i met een 2.0-liter benzine (252 pk) een gemiddeld testverbruik van 7,6 l/100 km, wat zeker niet slecht is. Van de prijs en vooral de dure opties zijn we minder fan.

  • BMW 6 GT
TESTWAGEN
2.0 viercilinder turbomotor (benzine), 252 pk
TESTVERBRUIK
7,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
142 g/km
BUDGET
  • basisprijs: 2.0i (benzine): € 61.200, prijs testmodel 2.0i (benzine): € 61.200 (met opties: € 72.850)
  • BIV: € 423,4
  • verkeersbelasting: € 383,67
PLUS
  • Bijzonder ruim interieur
  • Grote koffer
  • Algemeen comfort
  • Combinatie motor/automaat
  • Inrichting dashboard
  • Redelijk verbruik
MIN
  • Basisprijs
  • Vele dure opties
  • Respons stuurinrichting
  • Mist originaliteit

Ook getest

BMW 3BMW 5BMW X1BMW X2, BMW X3

Leestip

Wist je dat de eerste auto met het BMW-logo eigenlijk een omgebouwde Austin was? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van BMW.

Vorig artikel5x uitwaaien aan de Opaalkust
Volgend artikelIn Vervoering: Porsche 356