Fietsonderhoud

Is mijn fiets wettelijk in orde? En wat kan ik zelf doen om hem in topconditie te houden? Lees hier wat verplicht is, plus onderhoudstips.

Verplicht

Lichten

Voorlicht: Moet wit of geel zijn. Mag een knipperlichtfunctie hebben. Mag de tegenligger niet verblinden.

Achterlicht: Rood, zichtbaar op tweehonderd meter afstand. Mag knipperend of vast.

Fietsverlichting hoeft niet vast te hangen aan de fiets, mag ook aan de arm, rug, helm van fietser bevestigd zijn. Enige regel: de respectieve voor- en achterlichten moeten voorwaarts en achterwaarts schijnen.

Reflectoren

Reflector vooraan: Moet wit zijn. Mag in het licht ingebouwd zitten.

Reflector achteraan: Moet rood zijn, en in principe apart geplaatst van het achterlicht (al worden geïntegreerde modellen wel gedoogd).

Reflectoren in pedalen: Geel of oranje, in pedalen ingewerkt.

Reflectoren in wielen: Twee stuks per wiel verplicht. Racefietsen, mountainbikes en kinderfietsen met kleine wielen zijn vrijgesteld (maar mogen niet rijden in het donker!). Klassiek geel en in de spaken gemonteerd, maar een witte reflecterende rand op de banden mag ook.

Fietsbel

Een fietsbel is verplicht op elk type fiets en moet hoorbaar zijn op twintig meter afstand.

Remmen

Steeds verplicht vooraan en achteraan. De achterrem mag een type terugtraprem (torpedo) zijn. 

Controleer zelf de slijtage aan de remblokjes. Doorgaans te vervangen met nog 1-2 millimeter diepte in de groeven. Bij regen slijten de blokjes sneller door opstapeling van vuil. Maak daarom geregeld de velgrand schoon.

Een trommelrem zit ingewerkt en is beter tegen het weer bestand en minder slijtagegevoelig.

Schijfremmen vragen iets meer handigheid, omdat je het wiel moet verwijderen. Meer iets voor de geoefende klusser… of de fietsenmaker.

 

Onderhoudstips

Banden

Hou steeds een goede bandendruk aan, tussen 3 en 3,5 bar. Controleer geregeld het loopvlak van de banden. Stukjes glas of scherpe doornen die de band niet perforeren, kun je best met de hand verwijderen. Goed onderhouden banden gaan tot 5000 kilometer mee. Vervang de band wanneer het loopvlak te glad wordt, of wanneer de flanken van de band tekenen van veroudering (rimpels, scheuren) vertonen.

Ketting en kettingkast

Een kettingkast is niet verplicht, maar wel een aanrader om de ketting een maximale levensduur te bezorgen. Met gedeeltelijke bescherming is het aan te raden in slechte weersomstandigheden je ketting schoon te maken: eerst het vuil verwijderen met een ontvetter, reinigen met zeepsop, droogwrijven en vervolgens de schakels opnieuw inoliën. Zo vermijd je roest op de ketting. Een doorhangende ketting wijst op slijtage.

Spatborden en bagagedrager

Geen van beide wettelijk verplicht, wel aangeraden. Controleer regelmatig of bouten en moeren aangespannen blijven, zeker bij regelmatige passages over slecht wegdek en kasseien. Span aan waar nodig.

Batterij

Vermijd al te lang stilstaan, gebruik de batterij toch om de zes tot acht weken. Ideaal laad je de batterij bij temperaturen van 15 tot 20 graden op, vooral in de wintermaanden is dat belangrijk. En laad de batterij niet ’s nachts in huis op.

Toch fietspech? Met VAB-Fietsbijstand trap je vanaf € 49 een heel jaar gerust rond in de hele Benelux. 

Vorig artikelHelp, mijn kind gaat (voor het eerst) met de fiets naar school!
Volgend artikelZorgeloos laden, thuis en onderweg