VAB-Fietstest vierkant groenFoto: Wim Kempenaers

Uit de VAB-Fietstest blijkt dat zowel fietsers als autobestuurders de verkeersregels rond fietsen niet goed kennen. Vooral bij jongeren blijkt de kennis zeer slecht.

De fiets wint aan belang in onze dagdagelijkse verplaatsingen. Om het fietsen veiliger of comfortabeler te maken, werden de laatste tijd een paar verkeersregels aangepast. Aan de kennis van die regels moet echter nog wat gewerkt worden. VAB voerde een online fietstest uit met 25 vragen over verkeersregels voor de fietsers zelf, maar ook over regels die autobestuurders in acht moeten nemen naar fietsers toe. Meer dan 6660 Vlamingen tussen 17 en 80 jaar namen deel aan deze test. Opvallend is dat slechts een kwart van de deelnemers een score van 20 of meer op 25 haalt en dus volgens de regels van het theorie-examen geslaagd is. De groep deelnemers die het slechtst scoort zijn de 18 tot 25-jarigen: slechts 14% van hen is geslaagd voor de test. Hier kun je lezen tegen welke regels de meeste fouten gemaakt werden.

Jongeren studeren te weinig

We zagen eerder al dat het slaagpercentage van het theoretische examen systematisch daalt. Sinds 2016 werd er een aantal wijzigingen doorgevoerd, waardoor het examen veel beter de werkelijke kennis van de verkeerscode test. Daardoor werd de kans om te slagen door te gokken stelselmatig kleiner. Jongeren bereiden zich blijkbaar niet goed genoeg voor op het theoretische examen en de studiemethodes zitten niet goed. Er blijft te weinig van de theorie hangen en jongeren hebben moeite om de kennis om te zetten in de praktijk. Instructeurs van VAB-Rijschool trokken eerder al aan de alarmbel en stelden dat de leerlingen de verkeersregels onvoldoende kennen. Na de hervorming in 2017 met de nieuwe quotering vonden slechts 3 op de 10 instructeurs dat de verkeerskennis bij aanvang van de praktijkopleiding effectief beter was. Slechts 14% vond dat de jongeren de kennis van de verkeersregels correct konden toepassen in de praktijk.

Veel verschillende verkeersregels kennen

Uit een recente bevraging van VAB blijkt dat jongeren later aan de rijopleiding beginnen, en dan vooral de jongeren die gaan studeren aan de hogeschool of universiteit. Zij wonen en/of studeren vaak in het centrum van een grote stad en zijn daardoor zeer multimodale ‘mixers’, ze mixen verschillende vervoermiddelen in hun mobiliteit. Jongeren gebruiken de fiets, het openbaar vervoer, de (elektrische) step en de auto en dat maakt het moeilijker, omdat hun rol in het verkeer en de verkeersregels van deze verschillende vervoersmiddelen anders zijn. Mobiele jongeren moeten zich dus verschillende sets verkeersregels eigen maken. Dat maakt het moeilijker, maar ook belangrijker dat zij de verkeersregels goed kennen. Iets wat zeker een verzachtende omstandigheid is voor de slechte resultaten in deze test.

Digitale theorieopleidingen gewenst

VAB-Rijschool wil volop inzetten op digitalisering om jongeren nog beter te begeleiden bij hun rijopleiding. Peter Landsheere, algemeen directeur VAB-Rijschool: “VAB-Rijschool wil op twee vlakken meewerken om de verkeerskennis van zowel jongeren als alle verkeersdeelnemers te verbeteren. Ten eerste pleiten we voor het heropstarten van de opleiding voor vrije begeleiders, die op dit moment stopgezet werd. Voor iedere verkeersdeelnemer is het belangrijk regelmatig de verkeersregels op te frissen, dus zeker voor ouders die hun kinderen willen begeleiden bij het leren autorijden. VAB-Rijschool besteedt bij deze opleiding extra veel aandacht aan de opfrissing van de verkeerscode en de nieuwe verkeersregels. Ten tweede wil VAB-Rijschool de drempel naar de theorieopleiding verlagen door die digitaal aan te bieden in de vorm van een webinar.”