rijhulpsystemen© Audi

Het aantal rijhulpsystemen neemt voortdurend toe, wat moet leiden tot meer veiligheid en uiteindelijk tot de zelfrijdende auto. We duiden de tien belangrijkste rijhulpmiddelen en geven ze in functie van doeltreffendheid een quotering van 1 tot 5.

1. Dodehoekcontrole

rijhulpsystemen
© Audi

Een auto die tijdens die net naast je komt rijden, is niet of nauwelijks zichtbaar in de buitenspiegel. De gevreesde dode hoek. De dodehoekcontrole verwittigt je daarvan met een lichtsignaal in of ter hoogte van de buitenspiegel. Mocht je toch beginnen inhalen, dan verwittigen bepaalde systemen je met een geluidsignaal. De meest gesofistikeerde systemen verwittigen je ook van een inhalende auto die zich nog op een grotere afstand, tot 70 meter, bevindt. Eén van de rijhulpsystemen die bijzonder doeltreffend zijn als je veilig wilt inhalen of van rijstrook veranderen.

Onze score: *****

2. Uitstapassistent

Aanvullend op de dodehoekcontrole zijn sommige auto’s voorzien van de zogenaamde uitstapassistent. Als er een voorbijrijdende auto of fietser aankomt en je wilt je deur openen om uit te stappen, dan verwittigt het systeem  je met knipperlichten ter hoogte van de buitenspiegel en in het deurpaneel. Bij sommige auto’s is er ook een geluidsignaal. Een bijzonder waardevol veiligheidssysteem.

Onze score: *****

3. Rijstrookbewaking

rijhulpsystemen
© Audi

Rijstrookbewaking verwittigt je wanneer je ongewild de rijstrook zou verlaten. Het systeem werkt niet als je de richtingaanwijzer gebruikt, omdat er dan vanuit wordt gegaan dat je bewust je rijstrook verlaat. De verwittiging gebeurt met knipperlichtjes of zelfs trillingen in het stuurwiel. In dat geval spreken we van ‘Lane Departure Warning’. Soms is de functie uitgebreid met ‘Lane Departure Assist’. Dan geeft het systeem ook een stuurimpuls die de auto weer in de rijstrook dwingt met mogelijks een korte activering van de remmen. Dat kan vervelend zijn, vooral als het systeem kordaat ingrijpt. Je kunt het weliswaar uitschakelen en bij sommige auto’s werkt het niet meer als er een aanhangwagen of een fietsrek is gemonteerd. Bij hevig regenweer aanzien sommige rijhulpsystemen in deze categorie de bandensporen van voorgangers weleens ten onrechte als markeringen, wat uiteraard gevaarlijk kan zijn.

Onze score: ***

 

4. Adaptieve snelheidsregelaar

De recentste snelheidsregelaars of cruisecontrol heten ACC, of Adaptive Cruise Control. Je kunt niet enkel de gewenste rijsnelheid, maar ook de veiligheidsafstand instellen. Dan vertraagt je auto automatisch als je een voorligger nadert. Dit systeem is bijzonder handig en veilig om lange trajecten op de snelweg te rijden. Vanaf het moment dat je de rem indrukt, wordt het systeem uitgeschakeld. Recentste ontwikkeling is de ‘Adaptive Cruise Assist’, waarbij de automatische cruisecontrol met de ‘Lane Departure Assist’ wordt gecombineerd.

Onze score: ***

5. Voetgangersdetectie

rijhulpsystemen
© Audi

Afhankelijk van het voertuig kan dit systeem tot een snelheid van 65 km/u of minder een overstekende voetganger opsporen, je daarvan verwittigen en de auto volledig tot stilstand brengen. Nadeel: het systeem werkt soms ongewild, bijvoorbeeld op de hoek van een straat.

Onze score: *****

6. Botswaarschuwing en noodremhulp

Als je te dicht bij een voorligger komt, dan word je verwittigd. Dat gebeurt eerst visueel op het instrumentenbord en de eventuele head-up display, en daarna met een geluidswaarschuwing. Reageer je nog altijd niet, dan volgt een remimpuls en bij sommige systemen zelfs een volledige activering van de remmen met eventueel een noodstop.

Onze score: ****

7. Linksafassistent

rijhulpsystemen
© Audi

Links afslaan op drukke, onoverzichtelijke kruispunten is weleens gevaarlijk. Dit rijhulpsysteem herkent tegemoetkomende voertuigen en waarschuwt je optisch, akoestisch en kan een remingreep initiëren om een mogelijke botsing te verzachten of voorkomen.

Onze score: *****

 

8. Adaptieve lichten

Met adaptieve lichten rijd je waar het kan en mag met grootlichten. Er wordt automatisch op dimlichten overgeschakeld wanneer er een tegenligger aankomt, je dicht bij een voorligger komt, de verkeersborden reflecteren en de omgevingsverlichting voldoende is. Bij matrixverlichting zijn de aanpassingen nog verfijnder. De lichtbundel zelf is altijd maximaal, maar zijn vorm past zich vanzelf aan in functie van de omgeving en de andere wegebruikers. Het systeem is bijzonder efficiënt op plaatsen waar de openbare verlichting beperkt is. Je hebt een optimaal zicht zonder de anderen te verblinden.

Onze score: ****

9. Uitparkeerassistent

rijhulpsystemen
© Audi

Parkeersensoren helpen je bij het vermijden van parkeerschade, maar de uitparkeerassistent of Rear Cross Traffic Alert helpt je ook ongevallen te voorkomen. Het systeem treedt in werking wanneer je achteruit een parkeerruimte wil verlaten die zich haaks op de rijrichting bevindt, zoals bijvoorbeeld op de parking van supermarkt. Je wordt verwittigd met een visueel en geluidssignaal. Als je die verwittigingen negeert, dan zal je auto zelf remmen. Sommige constructeurs kiezen ervoor om het systeem aan te vullen met een kruisingassistent. Dan word je ook verwittigd als je vooruit een parkeerplaats of straat uitrijdt met weinig zijdelings zicht.

Onze score: *****

 

10. Vermoeidheidsdetectie

Als je al lange tijd rijdt of onvoorziene stuurbewegingen maakt, dan krijg je een visuele verwittiging die je aanmaant om een rustpauze in te lassen.

Onze score: ****

Tip

Bijna alle verzekeringsmaatschappijen geven een korting als je auto met rijhulpsystemen is voorzien. Let op, niet alle systemen komen in aanmerking en dat verschilt per maatschappij. Het accent ligt wel altijd op het beperken van parkeerschade en op veiligheid. Een korting tot 10% is mogelijk, maar meestal is dat enkel bij een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid en een omnium. Goed informeren dus.

 

Lees ook

Zo voorkom je een slippertje bij regenweer

4 tips om te rijden bij laagstaande zon

7 tips om veilig in de file te rijden