meer ruimte voor fietsersWim Kempenaers

Uit een rondvraag van VAB blijkt dat de Vlaming wil dat stads- en gemeentebesturen de kaart van de voetganger en fietser trekken. Meer ruimte voor fietspaden en conflictvrije kruispunten moeten daarvoor zorgen.

De nieuwe VAB-Mobiliteitsbarometer toont zeer verrassende resultaten. De Vlaming geeft in het verkeer eerst voorrang aan de voetganger en dan aan de fietser. Opmerkelijk is dat de auto op de vijfde en laatste plaats staat. De auto blijft een belangrijk vervoermiddel, maar in het centrum van een stad of gemeente moet hij onderdoen voor de zachte weggebruikers. In Brussel is het resultaat enigszins anders. De Brusselaar geeft de fiets pas na de tram en de bus voorrang. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat de Brusselaar kan rekenen op uitstekend openbaar vervoer.

Op de hoeveelste plaats zetten inwoners welk vervoermiddel?

Vlaanderen
Brussel
Voetganger
1
1
Fietser
2
4
Tram
3
1
Bus
4
2
Auto
5
5

 

Veiligere infrastructuur voor fietsers

Veilig fietsen meer ruimte voor fietsers is voor de Vlaming zeer belangrijk geworden. Zo willen zowel fietsers als automobilisten conflictvrije kruispunten. Maar liefst 88% van de Vlaamse autobestuurders is bereid om langer te wachten aan een conflictvrij kruispunt als daarmee de kans op een ongeval met een fietser of voetganger kleiner wordt. In Brussel is dat 77%. Verder wijzen Vlamingen vooral infrastructuuroplossingen aan om ongevallen te vermijden. Zo willen bijna 9 op de 10 Vlamingen dat er fietsbruggen of -tunnels worden voorzien aan gevaarlijke kruispunten. 81% vraagt meer en bredere fietspaden. Opmerkelijk is dat 6 op de 10 Vlamingen vinden dat er meer fietsstraten aangelegd moeten worden. In zulke straten is de fiets koning en zijn auto’s te gast. Wagens mogen er niet sneller rijden dan 30 km/u en geen fietsers inhalen. Ook steden en gemeenten geloven in fietsstraten als mobiliteitsoplossing: 9 op de 10 plannen de komende jaren fietsstraten aan te leggen.

Maar liefst 88% van de Vlaamse autobestuurders is bereid om langer te wachten aan een conflictvrij kruispunt als daarmee de kans op een ongeval met een fietser of voetganger kleiner wordt.

Opleiding voor speedpedelecs en maximumsnelheid op fietspad

De sterke stijging van het aantal elektrische fietsen en speedpedelecs vraagt ook om nieuwe maatregelen, het volgen van een opleiding bijvoorbeeld. Volgens 71% van de Vlamingen kunnen vooral fietsers met een speedpedelec een opleiding gebruiken. Opvallend is dat die mening gedeeld wordt door zowel fietsers als niet-fietsers. Voor meer dan 6 op de 10 Vlamingen (66%) mogen er ook op het vlak van wetgeving twee zaken veranderen: een helm op de elektrische fiets verplichten – opvallend is dat ook 61% van de fietsers daarvoor te vinden is –  en een maximumsnelheid invoeren op smalle fietspaden –  ook hier is 65% van de fietsers zelf voor te vinden. Met 80% vindt vooral de oudere leeftijdsgroep (56-70 jaar) een snelheidsbeperking op smalle fietspaden noodzakelijk. Welke snelheidsbeperking? 44% van de Vlamingen opteert voor een maximum van 20 km/u en 37% voor een maximum van 35 km/u.

Volgens 71% van de Vlamingen kunnen vooral fietsers met een speedpedelec een opleiding gebruiken.

Waar komt die ruimte vandaag

Meer ruimte voor fietsers is één ding. Die plaats moet natuurlijk ergens vandaan komen. Voor 40% van de ondervraagden is het wegnemen van een rijstrook de meest aangewezen manier. 35% zou parkeerplaatsen wegnemen terwijl 22% voetpaden zou versmallen. Om de circulatie te verbeteren, ziet de Vlaming het meeste heil in het invoeren van fietsstraten (57%), waarbij de rijbaan één groot fietspad wordt. Voor 54% is het maken van enkelrichtingsstraten, waarbij de andere rijstrook wordt gebruikt door fietsers en voetgangers, de meest aangewezen manier. 1 op de 2 Vlamingen is ook te vinden voor een meer omvattend circulatieplan met een ‘knip’ voor het autoverkeer, waardoor er minder auto’s in de stad of dorpskern rijden en er vanzelf meer plaats komt voor fietsers.

 

Klik hier voor de volledige perstekst van VAB rond dit thema.

 

Lees ook

Deze nieuwe regels moeten fietsen veiliger maken

Wanneer mogen fietsers wel en niet op rijbaan fietsen?

Hoe vervoer je een elektrische fiets op je auto?

Veelgestelde vragen over fietsostrades