pechverhelping voor de fietsfoto: Niko Caignie

April 2013. Van Donald Trump als president van de VS is nog geen sprake, Jorge Bergoglio is nog maar nét paus Franciscus, Chris Froome heeft de Ronde van Frankrijk nog niet gewonnen. In Zwijndrecht vindt op dat moment een bijzonder heuglijke gebeurtenis plaats: VAB-Fietsbijstand ziet het levenslicht. Een baanbrekend mobiliteitsinitiatief is geboren, tien jaar later is het tijd voor een terugblik.

VAB wou met het nieuwe concept de drempel om vaker te fietsen verkleinen. De toenmalige slogan ‘Pech? VAB is al onderweg’ gold vanaf dat moment ook voor de tweewieler. Dat betekende ook dat het team van wegenwachters en sinds enkele jaren pechverhelpers zijn kennis grondig moest uitbreiden. Eric Denil, manager van de VAB-Wegenwacht, licht toe hoe dat in zijn werk ging. “Onze wegenwachters zijn gebeten door mobiliteit, ook in hun vrije tijd. Hun enthousiasme voor een bijkomende opleiding op dit domein was erg groot. Al onze wegenwachters hebben hun kennis over fietsherstel intussen flink aangescherpt. Tijdens de opleiding kregen ze niet alleen theoretische info mee, maar uiteraard hebben ze hun herstelvaardigheden ook in de praktijk geoefend. En zoals bij elke technische scholing lag de nadruk op de meest efficiënte manier om een panne, pakweg bandenpech of kettingproblemen, te herstellen. Ook elektrische fietsen stonden toen al op het programma. Vanaf dan gingen de wegenwachters de baan op met een extra pakket materiaal in hun wagen: een specifieke set met aangepast fietsherstellingsmateriaal en de nodige middelen, bijvoorbeeld een handige fietsendrager, om een fiets vlot te kunnen transporteren als herstel niet meteen mogelijk is.”

In bijna 8 op de 10 gevallen kan de pechvogel van dienst na de VAB-interventie zijn weg verderzetten.

Shift naar elektrisch

Natuurlijk veranderde er in die tien jaar heel wat, maar niét alles. Het meest voorkomende pechgeval is en blijft hetzelfde: de band. In meer dan 7 op de 10 pechgevallen gaat het om een probleem met de band. Vaak een gevolg van gebrekkige, vuile of versleten infrastructuur, zo blijkt. Waar er in de beginjaren amper sprake was van elektrische fietsen en speedpedelecs, is de slinger de laatste jaren helemaal de andere kant opgegaan: in 2022 hadden bijna 8 op de 10 pechgevallen (78,2%) betrekking op een elektrische fiets. 61,7% ging over e-bikes, 16,5% over speedpedelecs.

Meer dan 200.000 fietsen

Ook hier was verregaande bijscholing dus vereist, maar die bleek niet verloren. Dat bewijst het aantal pechgevallen dat ter plekke opgelost wordt. In bijna 8 op de 10 gevallen kan de pechvogel van dienst na de VAB-interventie zijn weg verderzetten. Een cijfer dat al jarenlang stabiel blijft. Onze manschappen zijn dus mee met hun tijd en met de technische evoluties. In coronatijd kreeg de Vlaming de smaak van het fietsen pas echt goed te pakken. In 2022 opende de VAB-Alarmcentrale dubbel zoveel dossiers voor fietsbijstand als in 2019 (+92,4%) en meer dan tien (!) keer zoveel als in 2014. Sinds kort overschreed VAB de kaap van 200.000 fietsen die op pechverhelping kunnen rekenen, en dat cijfer stijgt nog elke dag. Maar als er één ding duidelijk is: met een ‘VAB Pechverhelping fiets’ op zak kun je die fiets met een gerust gemoed van stal halen.

Kom erbij!

Geniet met VAB Pechverhelping fiets kun je op ons rekenen in de hele Benelux voor je e-bike, stadsfiets en scooter tot en met 50 cc na een ongeval, technisch defect, lekkere band, batterijproblemen en vandalisme of (poging tot) diefstal. Kan je fiets toch niet meteen gemaakt worden, dan slepen we je naar een plaats naar keuze. 

Vorig artikelCitroën GS: met de ‘G’ van grote liefde
Volgend artikelOosterweelwerken: Nieuwe wegen in Antwerpen-West gaan open