De nieuwe C3 lijkt alleen van vorm nog vaag op zijn voorganger. Hij maakt een rentree als stoere, slimme en vinnige stadswagen.

Vormgeving

Een aantal autofreaks vinden het niet erg om in een blitse sportwagen laag over de weg te scheren, maar verder kiezen almaar meer bestuurders om iets hoger te zitten. Ook Citroën speelt daarop in. De C3 oogt hoger door de vernieuwde snuit, waarop een extra laag toegevoegd lijkt, maar ook achter het stuur zit je net iets hoger. “Het voelt aan alsof je in een veel grotere wagen rijdt”, slaat mijn testpassagier van dienst de nagel op de kop. Dat ‘grote-wagen-gevoel’ stopt echter bij de kofferruimte: twee bakken cola gaan er wel in, maar een grote reiskoffer niet. De airbumps op de deur geven hem een stoer uiterlijk, maar weet dat die niet standaard op het basismodel zitten.

Interieur

De afwerking van het interieur is gedurfd met contrasterende kleuren. Jong en hip is de eerste indruk, en die wordt nog eens kracht bijgezet door het dashboardscherm in tabletvorm: goed gevonden! Dat scherm blijkt de navel van de wagen. Zowat alle instellingen – ook de airco – pas je daar aan. Dat zo het aantal knopjes, schuifwieltjes en andere toetsen tot een absoluut minimum wordt beperkt, is niet alleen esthetisch een stevige stap vooruit, maar ook een pak eigentijdser. Nog een tendens die komt aanwaaien: de dashcam, die steeds vaker gebruikt wordt om de ware toedracht van een verkeersincident te achterhalen. Voor 300 euro zit de ConnectedCAM ingebouwd in je achteruitkijkspiegel, voorzien van de handige instelling dat de beelden die voorafgaan aan een schok (als in: botsing) bewaard blijven. Onweerstaanbaar extraatje voor social mediaverslaafden: door de link met je smartphone kun je in een vloek en een zucht foto’s en filmpjes van hele roadtrips, belachelijke nummerplaten en grappige vrachtwagenopschriften delen.

Rijgedrag

De Citroën C3 waakt erover dat je niet afwijkt van je rijstrook, schakelt soepel, versnelt vinnig en rijdt zacht. De ophanging versterkt het comfortabel rijgevoel aanzienlijk. Het testverbruik ligt aan de hoge kant, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het start-stopsysteem niet optimaal benut heb en dat moet al snel een halve liter schelen. Tijdens de test was het zalig kilometers vreten, maar maakte ik weinig typische stadsritjes, terwijl de C3 zich met zijn korte draaicirkel en strak afgestelde remmen daar eigenlijk het best toe leent. ‘Een stadsmus’ las ik ergens over deze wagen, die je helemaal naar jouw smaak kan personaliseren met een heleboel kleuren en anders gekleurd dak. Een hippe stadsmus dan toch!

TESTWAGEN
1.2 PureTech Stop&Start (benzine)
TESTVERBRUIK
6,2 l/100 km
BUDGET
vanafprijs: € 12.955 – prijs testmodel: € 17.970
BIV: € 100,4
verkeersbelasting: € 62,7
CO2-EMISSIE
103 g/km
PLUS
  • elegant en toch stoer uiterlijk
  • rijdt als een grote, parkeert als een kleine wagen
MIN
  • niet zo goed gepositioneerde achteruitrijcamera (neemt stuk nummerplaat mee)

Ook getest

Citroën C3 Aircross, Citroën C4 Cactus, Citroën Berlingo

Meer Citroën?

Wist je dat het logo van Citroën verwijst naar het oppervlak van een tandwiel? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Citroën.

Vorig artikelGetest: Renault Scénic
Volgend artikel6x Middelburg ontdekken