Citroën Berlingo Rijden

Autotest: Citroën Berlingo

Al 22 jaar lang is de Citroën Berlingo een praktische gezinswagen. Is de derde generatie zo mogelijk nog moderner, comfortabeler en modulairder? Een testrit wijst het uit!

07/11/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Ruimtelijk gevoel

Het nieuwe platform zorgt er in combinatie met een hogere en kortere snuit voor dat je vanuit de stoel een beter zicht hebt op de weg. De iets verder naar voren geplaatste voorruit genereert dan weer meer licht en ruimte. Het interieur biedt een betere akoestiek en straalt nu nog meer kwaliteit uit. Geen plastic ogend dashboard, maar een exemplaar dat zacht aanvoelt en zich naar de bestuurder oriënteert.

Een gleuf voor de gsm, een vak met draadloze oplader, een lade onder de stoel… Deze Berlingo herbergt 186 liter aan slimme opbergruimte.

Opbergvakken

Meteen vallen ons de talrijke praktische opbergvakken op. Een gleuf voor de smartphone, een vak met draadloze oplader, een lade onder de bestuurdersstoel en plek voor ons drankje in de linkerhoek op het dashboard. Het is wennen om met je linkerhand naar je drankje te grijpen, en zo vlak tegen het raam blijft het vooral niet lang koud. Het spiegeltje op de zonneklep van de passagier zijn de designers ook vergeten. Wel herbergt deze Citroën Berlingo in totaal 186 liter aan slimme opbergruimte. De nieuwe generatie Modutop biedt alleen al 92 liter. Even dachten we dat deze functionele dakhemel grotere inzittenden op de middelste stoel hoofdgewijs zou hinderen, maar dat is niet het geval. Sterker nog, de drie even grote, losse achterstoelen bieden opvallend veel knieruimte.

Rijcomfort

Met al die praktisch snufjes zouden we nog vergeten vermelden hoe deze praktische gezinswagen dan rijdt. De nieuwe BlueHDi 1.5 dieselmotor gekoppeld aan de loepzuiver schakelende achttrapsautomaat is een echte aanrader. Opvallend zijn de betere wendbaarheid, dankzij de elektrische stuurbekrachtiging en kortere draaicirkel, alsook de supercomfortabele vering. De 19 rijhulpsystemen helpen bovendien de kans op ongevallen te verkleinen. Weinig zorgen dus voor wie met de nieuwe Citroën Berlingo op pad gaat.

Ook getest

Citroën C4 Cactus, Citroën C3, Citroën C3 Aircross

Lees ook

Wist je dat het logo van Citroën verwijst naar het oppervlak van een tandwiel? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Citroën.

  • Citroën Berlingo
  • Citroën Berlingo
  • Citroën Berlingo
  • Citroën Berlingo
  • Citroën Berlingo
TESTWAGEN1.5 BlueHDi (diesel), 130 pk
TESTVERBRUIK6,4 l/100 km
CO₂-EMISSIE116 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 17.400 – prijs testmodel: € 29.710
  • BIV: € 634,16
  • verkeersbelasting: € 272,26
PLUS
  • Beschikbaar in 2 maten (M en XL), beide verkrijgbaar met 5 of 7 zitplaatsen
  • Vlakke laadvloer van 2,7 meter met neergeklapte stoelen
  • Optionele elektrische bediening van de achterruiten en schuifdeuren
MIN
  • Drankenhouder aan linkerkant
  • Geen spiegeltje op zonneklep passagier

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief