Citroën C3 Aircross Rijden

Autotest: Citroën C3 Aircross

Met de C3 Aircross levert Citroën meer dan een C3 op hoge poten. De auto ging dan ook aan de haal met de titel ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar‘. Maar hoe rijdt hij?

12/02/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

De C3 Aircross biedt binnenin veel plaats voor zowel lange benen als een derde persoon op de achterbank.

VAB-Gezinswagen van het Jaar

Als dit geen ware blikvanger is! De ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar 2018’ in de categorie tot € 19.000 biedt eindeloos veel mogelijkheden om te personaliseren, waardoor je buurman niet snel met dezelfde wagen zal thuiskomen. Enkel de sticker striping op het kleine achterruitje zouden we persoonlijk achterwege laten. Die geeft soms de indruk dat er rechts achter je een wagen rijdt. En dat is schrikken wanneer je de Citroën C3 Aircross naar de rechterrijstrook manoeuvreert.

Hoge stoelen

Binnenin biedt de compacte SUV veel plaats voor zowel lange benen als een derde persoon op de achterbank. Wedden dat de hoge stoelen bij de dames in de smaak zullen vallen? Ze bezorgen je niet alleen een beter overzicht over wat er voor de auto gebeurt, maar geven je ook de indruk heer en meester van je vierwieler te zijn. De vele praktische opbergvakjes – klein en groot – compenseren de minder elegante aanwezigheid van harde plastics in het interieur. Met 410 liter beschikt de C3 Aircross trouwens over de grootste bagageruimte in zijn segment.

C3 Aircross rijdt gezapig

Net als de Citroën C3, waarvan hij is afgeleid, kiest de C3 Aircross resoluut voor een gezapige afstelling. Zo heb je als inzittende weinig last van wegoneffenheden, maar moet je het minder uitmuntende bochtenwerk er wel bijnemen. De motor komt een beetje adem te kort en draait aan 120 kilometer per uur in overdrive, stevig motorlawaai incluis. Een minpunt dat je kunt vermijden door voor de 1.2 benzineversie met 110 pk te kiezen.

Meer Citroën?

Wist je dat het logo van Citroën verwijst naar het oppervlak van een tandwiel? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Citroën.

  • Citroën C3 Aircross
  • Citroën C3 Aircross
  • Citroën C3 Aircross
  • Citroën C3 Aircross
TESTWAGEN1.2 PureTech (benzine), 82 pk
TESTVERBRUIK6,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE116 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 15.755, basisprijs testmodel: € 17.355
  • BIV: € 164,78
  • verkeersbelasting: € 158,37
PLUS
  • aantrekkelijk prijskaartje
  • ruimte binnenin
  • aangenaam zitcomfort
  • zeer grote en gemakkelijk toegankelijke koffer
MIN
  • rijhulpsystemen voorbehouden voor duurdere versies
  • koetswerkbewegingen niet altijd goed onderdrukt

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief